Vi installerade bergvärme i höstas och jag trodde då att våra elräkningar skulle bli minimala. Den extrema decembermånaden gjorde att Elförbrukningen blev ca 3500 kWh och med rörligt avtal slutade det med en räkning på ca 5300 kr exkl nätavgiften. Elpatronen fick gå in relativt ofta när det var som kallast och vid tills 1 ökar Elförbrukningen med ca 3 kWh och tills 2 med 6 kWh. När pumpen endast går på värmepumpen ligger vår elförbrukning på strax under 3 kWh utan att några maskiner är inkopplade. Är det normalt att bergvärmepumpen drar ca 2-3 kWh utan att Elpatronen går in?
Vi har en Thermia Optimum G2 (8)

joawol skrev:
Är det normalt att bergvärmepumpen drar ca 2-3 kWh utan att Elpatronen går in?
Japp. Tror min 9kw pump drar 2-3kw/h lite beroende på om den gör VV eller värme.

Redigerat:
Försök att hålla isär effekt och energi. Effekt är kW, energi är effekt x tid kWh.

Drar pumpen 2000-3000 Watt när den gör värme?

Värmepumpar dimensioneras nog inte för att ensam klara uppvärmningen i december, det skulle bli så dyrt i inköp att man väljer någon annan leverantör med en mindre billigare pump.

Protte

• Gilla
Pom86
  • Laddar…
Vad värmepumpen drar är helt beroende på hur varm borra du har (hur djupt du har borrat) & hur kalt du har i radiatorystemet (hur överdimensionerat effektmässigt ditt radiatorsystem är)

Sen kan viss injustering av radiatorsystemet spela inen hel del 8ialla fall negativt om det är mycke feljusterat)
& på samma sätt måste även pumpen justeras in rätt.

Så det är svårt att bara säga vad en pump ska dra, hur otätt huset är är ju avgörande för hur många timmar/ dygn pumpen behöver arbeta desutom.

• Gilla
Dahl_10
  • Laddar…
Ett hyfsat vanligt missförstånd som jag stöter på är att folk tror att bergvärme är "gratis", dvs att det inte drar nån el så länge inte elpatronen går in. I verkligheten drar väl en 9kW-pump runt 2-3kW (har inte 100% koll) när den går.

Min egen anläggning är ju den jag kan bäst, så jag kan dra exempel från den.
Jag har en ganska vanlig bergvärmepump, men jag har lite djupare borra än vad man normalt har + att jag har ett väl till taget radiatorsystem, det har man inte i de flästa hus.
desa saker gör att mina siffror inte är medel värden som ni ska förvänta er att ni får i alla hus. (desutom hag jag ängnatt månader åt att justera in anläggningen)

Enligt nibe så drar min kompressor ca 2,3 kW när den är igång. den går för en del 24h/dygn & för andra 12h/dygn när det är -10 grader ute.
Sen har jag en cirkulationspump till KB som drar 0,17kW (denna går bara när kompressorn går)
Och det finns en cirkulationspump VB som drar 0,075kW (denna går konstant 24/dygn)

Värdet vad kompressorn drar är et snitt värde på min pump i min anläggning. (alltså basetat på en viss tempratur på borran & radiatorsystemet)

Jag TROR det är så att en kolvkompressor har ungefär samma strömåtgång på kompressorn oavsett KB & VB tempratur, men Avgiven effet vid olika tempraturer på KB & VB varierar, o med det varierar ju hur länga pumpen behöver gå / dygn & när elpatronen ska gå i.
På min pump så drar kopressorn mindre ström om KB är kallare (men då avger anläggningen lägre effekt & måste gå längre stund = totla mängden ström är högre)
På min pump så drar kompressorn mer ström ju varmare VB är (detta sker samtidigt som effekten minskar!!!) Så radiatorsystemet är en extremt viktig komponen för att få låg uppvärmnings kostnad!!!

Några exempel:
KB på -5 grader = vid VB på 35 grader drar kompressorn 2,06kW (avgiven effekt är 8,31kW)
KB på -5 grader = vid VB på 55 grader drar kompressorn 2,44kW (avgiven effekt är 5,95kW)
KB på +5 grader = vid VB på 35 grader drar kompressorn 2,24kW (avgiven effekt är 12,32kW)
KB på +5 grader = vid VB på 55 grader drar kompressorn 2,81kW (avgiven effekt är 9,89kW)

Dålig borra till högtempratur system ger en avgiven effekt på 5,95 kW = du behöver 3kW tillskott för att nå 9kW (samt att både pump & tillskott går 24/dygn) = 136,44kWh/dygn (ink cirkulationspumpar)
En bra borra & bra radiatorsystem ger en avgiven effekt på 12,32kW = du ligger över dina 9 kw som jag antog att huset drog vid exemplet. (pumpen går bara 17,5h/dygn) = 43,975kWh/dygn (ink cirkulationspumpar)

• Gilla
maher samaan
  • Laddar…
CarMan skrev:
Dålig borra till högtempratur system ger en avgiven effekt på 5,95 kW = du behöver 3kW tillskott för att nå 9kW (samt att både pump & tillskott går 24/dygn) = 136,44kWh/dygn (ink cirkulationspumpar)
En bra borra & bra radiatorsystem ger en avgiven effekt på 12,32kW = du ligger över dina 9 kw som jag antog att huset drog vid exemplet. (pumpen går bara 17,5h/dygn) = 43,975kWh/dygn (ink cirkulationspumpar)
Riktigt intressant att se att det skiljer så otroligt mycket!

En intressant sak i sammanhanget är att pump/hål underdimensioneras oftast när kunden begär offert. Detta för att (den okunnige) kunden väljer billigaste offerten. Men den billigare pumpen betalas sen av med högre elräkningar istället för att betala banken mer.

BiFuel skrev:
Riktigt intressant att se att det skiljer så otroligt mycket!

Hur många vvs firmor kollar upp husets radiatorsystem innan dom lämnar offert?

Jag brukar ju gå ganska hårt fram när nån försöker instalera värmepump i en anläggning som kräve 55 grader när det är som kallast på vintern, men dt är ju för att vara snäll !

Tänk på att dessa siffror komer fån min pump som är en kolv kompressor. jag har fått förmig att skroll kompresoser har nästan konstant effekt, men där varierar ström åtgången regält istället, så det blir ju inte bra det heller om man under dimensionerar radiatorsystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.