Värme allmänt
fredl: Biltema sålde sommaren 2009 ett parti med portabla split-ac för drygt 2500:- Vid den tidpunkten funderade jag starkt på att köpa en men vi hade redan en LVP som gav oss den kylan vi behövde. Nu är läget förändrat och den portabla AC som vi provade från Elgiganten blev ingen höjdare med kondensvatten på golvet och stor värmeslang som ska meckas fast i fönstret. Hittade en något
johanpelle: Har du blivit lurad att du kan elda ved i en CTC 265B kombipanna så tänk om kvickt innan det blir vinter. Luckan där du kan slänga in ved är till för kokseldning och absolut inte för ved. Finns ingenstans där värmen från veden kan avlämnas i den pannan utan all värme går ut i skorstenen och förstör denna. En skorstensrenovering kostar 15000-20000 så det han bli dyra vedpinnar Vill
aivo: Stämmer om man gör en standarddragning med kopparrör som går i en cirkel runt huset. Men som i mitt fall där stammen går mitt i huset och där det går stick till varje element? eller om man tex drar pex RiR från en fördelare. Då blir det en del extra.
Magnus_Andersson: Ja, jag gjorde så. Första biten går slingan under vändskivan och sedan upp genom hålet och in i frästa spåret. I andra ändan går slangen ner i hålet och sedan tillbaka till startpunkten under golvet. För att lyckas med det var jag tvungen att låta en vändskiva sitta löst under tiden som jag lade slangen. Sedan fick jag pilla upp slangen bara ur den vändskivan och ta bort den under
millhill: Borrning + värmepump ca 115', distributionssystem materiel ca 65', jobb ca 15'. Fick tillbaka ca 20' i konverteringsstöd så summan hamnade på ca 175.000. Då gjorde jag ändå rätt mycket jobb själv.
rikke andersen: Ja alla ritningar jag tittat på sitter laddomaten precis bredvid pannan därför undrade jag om jag kanske kvaddar funktionen genom att ha den vid tanken. Vad det gäller röret till expkärlet så finns det olika rekomendationer, en del säger att den ska sitta på pannan och en del att det ska sitta på expantionen. Ville bara höra vad ni tycker. Nån som har koll på om golvet behöver
Tryggis: Hej! Jag har en värmeslinga från SMC flexelec installerat 1994 som i helgen plötsligt löste ut husets jordfelsbrytare. Jag har stängt av termostaten (märket Hager) och så bryts inte jordfelsbrytaren. Systemet är kopplat till en propp (en fas). Att jordfelsbrytaren löser ut: tyder det på fel i termostaten eller i värmekabeln? Om det är i värmekabeln vad kan det vara? Jordfelsbrytaren
myrstack: För mig ser det ut som en klassisk "yttre påverkan under läggning" skada, något kan ha dragits över slangen när den låg i sitt spår, grus på skon som släpar med golvet etc. Så länge du har någon mm material kvar ser du inte problemet vid provtryckning vid normala provtryckningstryck. Om skadan dessutom råkade vara på toppen av slangen när den var förlagd i golvspånet är det
stuprör: ska du verkligen ha en underdimensionerad BV som grundbult i systemet , det dyraste är alltid när man snålar o grejjar med skitgrejjer o 5 år senar 100 tusen fattigare så inser man att det hade lönt sig o görat ordentligt från början
mariajcruz: Hej! Vill lägga in golvvärme i vårt radhus i Spanien och vet inte vad jag ska köpa med mig för slags golvvärme ner... I Spanien är husen oisolerade och det blir rått och kallt under vintermånaderna. Elen är dyr som attan och man eldar ju som sagt för kråkorna då värmen sticker rätt ut. Det ligger klinkers på golvet nu och vi tänkte lägga in lite större grövre plattor (som inte
rca1959: [citat] Inte så dumt. Eftersom huset i sparläge drar mindre energi blir det korta brinntider för pelletsbrännaren, vilket i sin tur försämrar verkningsgraden. En (eller två) ackumulatortankar gör att det blir längre brinntider för pelletsbrännaren.
hempularen: Jag tror att siffran 5000 per radiator skall ses som den ren VVS kostnaden, sedan tillkommer ofta en del snickarjobb om man vill göra en någorlunda dold rörinstallation.
ichgary: Kolla även in Svesols TVA modell Villa, grymt bra..
Sjörre: Okej, låter skumt. Då vet inte jag iaf Har du ingen termostat på elementet alltså? Kan du inte lägga ut bild
byggarätt: Om golven tål och temperaturen i golvet inte blir så hög att det känns konstigt i fötterna så kan du ha högre än 27. Du bör välja vattenburet i alla fall. Isoleringen och kapilärbrytande lager avgör prestandan och driftskostnaden. Skum i kryputrymme skulle jag inte ta utan då skulle jag välja stenull och spruta in det eftersom att om du får problem kan du suga ut det igen samt att
ats: Tack, det är ett slutet system utgår jag från. Jag ej kommer ha något rör till övervåning eller liknande där övertryck kan rinna ut. // Arne S.
Ulven80: Hej! Tror jag löste det...tror jag har för dålig tillluft i huset..när jag öppnade ett fönster lite grann i vardagsrummet över natten så förvann röklukten direkt...Kanske tog in luft genom skorstenen därför vart det att lukta rök!
Lars K: [citat] Är lite sugen på att testa ovanstående - är det någon som har en sådan lösning som kan dela med sig av för- och nackdelar. Funderar främst på att ha detta i sovrum, skafferi och växthus. /Lars
fastmoving?: Jag fick tipset att sikta på 40-50 meter/slinga, då har jag cc30 mellan slingorna och 20mm slang. Framförallt så bör man ha liknande längder på alla slingor, lättare att justera in dem då.
Umbriel: Medeltids-argumentet köper jag inte, det spelar ingen roll hur länge en uppvärmningsteknik har funnits om den fortfarande fungerar bra. Sedan tycker jag kanske att det är lite skillnad på en grop i marken att elda i och ett hål i taket att släppa ut röken genom jämfört t.ex. med braskamin Contura 550: [bild] Jag ser i alla fall fram emot att kunna tända i en sådan här till vintern,
carl-johan: Tack för svaren. Sotaren kommer på torsdag och ska ta en titt.
dodgevan: Ursäkta jag kapar tråden lite försöker läsa ut på nätet om Classical modell 5 är miljö godkänd ? Någon som vet ? Ha de gött /Jeep
ichgary: Du måste ju justera så att du har rätt temp i rummet som behöver mest värme, sen stryper du flödet över resterande radiatorer där rummen blir för varma. När du sedan har önskad temp i alla rum så fixar shunten resten, vill du ha extra kallt i något rum t.ex sovrum så kan du montera en termostat i just det rummet..
Taxen: Tack för svar.Jag är ju ute i god tid och får väl vänta till i höst när jag behöver värme i huset,tills jag kan se något resultat av justeringar.
Tina123: OK, stort tack igen! Jag fick svar på alla frågor som jag hade hoppats att VVS-firman skulle kunna svara på, men de var inte vana vid golvgivare.
myrstack: 1: Som jag tänkte så pluggar du ena änden med en Nippelförminskning + rörmuff + ballofix men givetvis kan du koppla ihop det i en slinga med, då blir listan lite annorlunda dock så jag utgår från två läsa ändar av slang. Fördelen är att då har du denna sidan till att släppa på trycket och andra sidan att tappa på vatten. 2: Gör ungefär såhär: - Börja med båda kulventilera
ichgary: Dethär är vad han menar med 1-wire: http://www.byggahus.se/forum/teknik/61047-maetning-med-1-wire.html Temploggarporr ;)
mexitegel: Gabbe1: Jag ger mig direkt ! :D Förstår bara inte hur jag kunnat få det så om bakfoten, vet ju att jag läste reglerna för ett tag sedan och tänkte "Hoppsan, här har dom ändrat - tur att man redan konverterat till vattenburet". Får väl skylla på åldern - det kanske är dax för glasögon ;)