Jag har köpt en ny kamin som har både bak och toppanslutning.http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=163&menu=22
Vad är fördel respektive nackdel med dom olika anslutningar?
Vilket blir bäst att använda sig av?

Jag måste mura igen det gamla hålet.
Hur gör man det och med vad?
Behöver ta upp ett nytt hål.
Vad änvänder man till det?
Det är en gammal murstock från 60-talet.

Tack på förhand.

• 001.jpg
Ingen?

Har fått min nya kamin nu.
Men vad är det för spånliknande skivor i kaminen?
Ska dom vara där?

• 002.jpg
Du murar igen hålet med tegelstensbitar och murbruk. Det nya hålet kan du göra med en slabborrmaskin. märk på hur stort hål du ska ha och var det ska vara ,borra i en cirkel runt markeringen och knacka bort centrumbiten med hammare och huggmejsel.

Dom spånliknande skivorna är förmodligen gjorda av ett eldfast material och ska med största sanolikhet vara där.

Tack för svaren.
Är det någon som har svar på dom andra frågorna?

Jag tror inte att det är nån större skilnad på dom olika anslutningarna men ett tips är att snacka med sotaren.

Anslutningen rakt upp används oftast när man monterar en modulskorsten. I ditt fall är det snyggast att använda den bakre anslutningen.

I bruksanvisningen står det:Vid installationen måste kaminen anslutas till skorstenen med ett minst 0,4 m långt rökrör.
Vad menar dom med det?
Jag kan ju inte ha kaminen 40 cm ut från murstocken.

Skivan heter Skamolex Vermeculit och rökröret ansluts på baksida in i murstock, se till att ha en luftspalt mellan kamin och murstock ca 10 cm. Detta gör att det blir bra cirkulation på luften även bakom kaminen, tror att sotare brukar rek detta iaf hos mig. Tätning göres enklast med stenull OBS inte glasull.

Finns det ingen rekommendation på avstånd kamin-innertak?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.