1 879 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Det plaskar i radiatorn
Jag har vattenburen värme och en av de gamla radiatorerna på övervåningen plaskar det hela tiden. Jag har fyllt på vatten i källaren upp till rekommenderat tryck och har luftat elementet utan att det försvinner. Vad göra?
Har du också lyftat på ledningens högsta punkt?
Försvinner plaskljudet inte alls, eller kommer den direkt tillbaka?
Om du fyller och lyfta systemet några gånger (en gång per dag/vecka) blir det bättre då, och hur mycket vatten kan du fylla på varje gång.
Försvinner plaskljudet inte alls, eller kommer den direkt tillbaka?
Om du fyller och lyfta systemet några gånger (en gång per dag/vecka) blir det bättre då, och hur mycket vatten kan du fylla på varje gång.
Den här radiatorn är högst i huset (om du menar så). Jag har fyllt på vatten två gånger (det finns ingen mätare så jag vet inte exakt hur mycket, men det går på ett par sekunder så det kan inte vara några större mängder). Jag har luftat ett antal gånger och det kommer vatten direkt - inget pysljud.
Jag hade samma fenomen. Det verkade som om det "fastnat" en luftbubbla vid termostaten. Jag satte cirkulationspumpen på max samt öppnade och stängde termostatventilen. Det hjälpte då jag fick ut lite mer luft och efter det var det tyst.
Som bubblaren säger, om det inte ger sig med vanlig luftning så kan du dra på max på pumpen och strypa alla andra radiatorer om du har 2-rörs dvs, och låta det köra på 10 minuter sedan stoppa pumpen och vänta 10 min till sedan lufta alla radiatorer..
Hej! kolla så att inte stiftet har fastnat på termostatventilen.
Klicka här för att svara