1 699 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Vattenmantlad braskamin+dockad till Luft&vatten?
Hejsan på er värmefolket
Jag och en bekant satt och klurade lite på mitt dilemma igår kväll med uppvärmningen i mitt hus..Till att börja med så sitter det en Luft&vatten Ivt 500 luft&vatten med modul "innerskåpet" IVT 290 A/W, den var installerad knappt ett år innan vi köpte huset 2008..problemet är att utedelen "skåpet" är för litet för vårat hus som är 150kvadrat 2plans..så fort som det börjar o går under tex -1 grad så måste den har hjälp av elpatronen..och jag vägrar o ha en vinter till med herrejösses el-räkningar som vi hade förra vintern
så vi började att klura på en sådan här vattenmantlad braskamin..
http://www.ekoenergiexperten.se/documents/OASIlansering2010.pdf
OASI 16 A.Q. modellen..
frågan&frågor är följande då jag är helt novis i detta
Om man kör OASI 16 A.Q. till tex 500Liter ackumulatortank..Kan man koppla in sej på själva A/290 skåpet så man kan hjälpa till att skjuta in varmvatten så skåpet ute inte behöver en massa eltillskott hjälp ifrån el-patronen för att värma upp huset när det blir kallt? så man fortfarande styr värmen ut till elementen via A/W290 skåpet precis som innan..fast man måste ju har någon slag vakt av något slag så det inte blir galet varmt i skåpet..
Kan tillägga ett par saker som jag missade att skriva i början.. huset är ifrån 1920 talet i grund&botten..vi bor i östra småland längs med kusten..
Vore riktigt tacksam om kunde få lite hjälp&info om detta.
Mvh//Henke
Jag och en bekant satt och klurade lite på mitt dilemma igår kväll med uppvärmningen i mitt hus..Till att börja med så sitter det en Luft&vatten Ivt 500 luft&vatten med modul "innerskåpet" IVT 290 A/W, den var installerad knappt ett år innan vi köpte huset 2008..problemet är att utedelen "skåpet" är för litet för vårat hus som är 150kvadrat 2plans..så fort som det börjar o går under tex -1 grad så måste den har hjälp av elpatronen..och jag vägrar o ha en vinter till med herrejösses el-räkningar som vi hade förra vintern
så vi började att klura på en sådan här vattenmantlad braskamin..
http://www.ekoenergiexperten.se/documents/OASIlansering2010.pdf
OASI 16 A.Q. modellen..
frågan&frågor är följande då jag är helt novis i detta
Om man kör OASI 16 A.Q. till tex 500Liter ackumulatortank..Kan man koppla in sej på själva A/290 skåpet så man kan hjälpa till att skjuta in varmvatten så skåpet ute inte behöver en massa eltillskott hjälp ifrån el-patronen för att värma upp huset när det blir kallt? så man fortfarande styr värmen ut till elementen via A/W290 skåpet precis som innan..fast man måste ju har någon slag vakt av något slag så det inte blir galet varmt i skåpet..
Kan tillägga ett par saker som jag missade att skriva i början.. huset är ifrån 1920 talet i grund&botten..vi bor i östra småland längs med kusten..
Vore riktigt tacksam om kunde få lite hjälp&info om detta.
Mvh//Henke
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
berätta hur det går, går i liknande funderingar, fast med solpaneler/oljepannan
Liknande trådar
-
Alternativ till rör till vattenmantlad insats?
Ved, Pellets, Flis -
1” rör genom vägg till vattenmantlad kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Dimensionera rör till vattenmantlad kamin
Värme allmänt -
Bygga om insatskaminen till en vattenmantlad
Ved, Pellets, Flis -
Installera vattenmantlad kamin som komplement till bergvärmepump
Värme allmänt