Hej,

Vi har köpt ett hus med en ack. tank enligt bif. bild. Den är kopplad via kulvert till en vedpanna och STOR ack. tank i uthuset.

Jag tror dock att detta är felaktigt inkopplat, på många sätt.

Slingan inomhus är ihopkopplad med denna stora tank utomhus (8m3), vilket betyder att en läcka inomhus kan bli 8m3 inomhus. Inte bra. På denna tank används alltså bara en in och en utgång.

Vad tror ni att markerade pilar är, kan det vara en slinga eller är det bara två anslutningar till, till samma volym som befintliga?

• IMAG0171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slingor minskar lagringskapaciteten drastiskt och bör undvikas i det längsta. Ska du oroa dig för läckor så är tappvattnet mycket värre: obegränsad volym och högre tryck...

Hej,

Tappvattenledningarna har jag koll på. Det är alla rör med värme som går hejsan svejsan i huset som jag inte känner att jag har koll på, i trossbotten och väggar.

Lagringskapaciteten har jag ju i stora tanken ute i uthuset. Så den funktionen är ju inte så viktig här inne.

Ingen som vet?

Det är den totala lagringskapaciteten som blir lidande av slingor. Att du ändå vill använda en slinga mellan tankarna tyder på okunskap om detta.

För att svara på den andra frågan så är det knappast nån slinga eftersom den är pluggad. Vill du vara säker är det bara att lätta på en plugg, kommer det vatten är det ingen slinga...

Matss skrev:
Det är den totala lagringskapaciteten som blir lidande av slingor. Att du ändå vill använda en slinga mellan tankarna tyder på okunskap om detta.

För att svara på den andra frågan så är det knappast nån slinga eftersom den är pluggad. Vill du vara säker är det bara att lätta på en plugg, kommer det vatten är det ingen slinga...
Utveckla gärna... Hur påverkas den totala lagringskapaciteten?

Den påverkas av att skiktningen försämras vilket leder till att du har en högre medeltemp när det är dags att elda igen.

Matss skrev:
Den påverkas av att skiktningen försämras vilket leder till att du har en högre medeltemp när det är dags att elda igen.
Ok, då är jag med...
Men skiktning är väl knappast viktig i en så liten tank, vad kan den ligga på typ 300liter?
Och att få bra skiktning i en sån liten tank är ganska svårt det med.

Nej, men skiktningen försämras i stora tanken när man kör slinga mellan vattenvolymerna

Som Matss säger så är det 8.000liter det handlar om, och funkar inte skiktningen i den så är det många kW som försvinner..

Problemet när man laddar genom slinga är att returen tillbaks till stora tanken blir för hög, dvs lågt DT.. Kanske skulle kunna gå om man kunde reglera flödet på ett bra sätt. Men det bästa är ju att köra utan värmeväxlare..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.