1 056 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Länkar till trådar, tack!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Hej! Eftersom att detta säkerligen är ett ganska omdiskuterat ämne så kan jag tänka mig att det finns en hel del trådar om det. Vet inte riktigt vad jag ska söka på så undrar om någon skulle kunna leta på några trådar och länka till här?
Det handlar om min mormors 60-talskåk på ca. 90 m2 boyta med vedeldning och vad som skulle vara bäst att sätta in för att ersätta alt. komplettera vedeldningen. Pelletsbrännare, elpatron, bergvärme, luft/vatten, luft/luft?
Tack på förhand! //Patrik
Det handlar om min mormors 60-talskåk på ca. 90 m2 boyta med vedeldning och vad som skulle vara bäst att sätta in för att ersätta alt. komplettera vedeldningen. Pelletsbrännare, elpatron, bergvärme, luft/vatten, luft/luft?
Tack på förhand! //Patrik
Jättesvår fråga. Det finns nog inget generellt rätt/fel.
Det beror på om mormor skall fortsätta bo i huset "tills vidare".
Och om det för mormors skull finns behov av att minimera arbetsinsatsen.
Pellets skall pysslas om och transporteras hem.
Elpatron känns som en kortsiktig lösning...
Luftvärmepumpar är billigt att montera men verkningsgraden sjunker med yttertemperaturen (=behöver oftast tillsatsvärme de kallaste dagarna för att vara en bra lösning).
Bergvärme har (oftast) den dyraste initialkostnaden men är kanske mest bekymmersfri under drift..
Om mormor är gammal och har låg pension/lågt sparande kanske det är bäst med luftvärmepump för att minimera hennes vedeldande och få en låg installationskostnad (ev. på bekostnad av driftsekonomi, så klart)
Det finns rätt många fler parametrar att ta hänsyn till.
Du måste nog tyvärr själv ställa upp kalkylerna för de olika alternativen och se vilken kompromiss som ger bäst totalnytta. För just dig/din mormor.
(Initialkostnad, driftkostnad, arbetsinsats, service/uh-kostnader (och vem utför...), ekonomisk livslängd, osv)
Det beror på om mormor skall fortsätta bo i huset "tills vidare".
Och om det för mormors skull finns behov av att minimera arbetsinsatsen.
Pellets skall pysslas om och transporteras hem.
Elpatron känns som en kortsiktig lösning...
Luftvärmepumpar är billigt att montera men verkningsgraden sjunker med yttertemperaturen (=behöver oftast tillsatsvärme de kallaste dagarna för att vara en bra lösning).
Bergvärme har (oftast) den dyraste initialkostnaden men är kanske mest bekymmersfri under drift..
Om mormor är gammal och har låg pension/lågt sparande kanske det är bäst med luftvärmepump för att minimera hennes vedeldande och få en låg installationskostnad (ev. på bekostnad av driftsekonomi, så klart)
Det finns rätt många fler parametrar att ta hänsyn till.
Du måste nog tyvärr själv ställa upp kalkylerna för de olika alternativen och se vilken kompromiss som ger bäst totalnytta. För just dig/din mormor.
(Initialkostnad, driftkostnad, arbetsinsats, service/uh-kostnader (och vem utför...), ekonomisk livslängd, osv)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Okej, tack för svar! Ska kika vidare och får se om jag återkommer. 
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara