1 960 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
kamin med vatten..
Håller som bäst på att byta lite gamla värmerör i källaren. Tanken slog mig att mellan fjärrvärmeskåpet och alla förgreningar till radiatorer, golvärmeslingor mm sätta kulventiler och en extra slinga som man kan värma på annat vis. Det är alltid nån hemma så varför inte göra det möjligt att enkelt fimpa fjärrvärmen och värma huset med egen kraft. Min första enkla tanke är en enkel kamin med vattentank som värmer vatten som jag cirkulerar i systemet. Men det borde finnas kaminer som har detta inbyggt. det behöver inte vara nån kamin med glaslucka. Tänkte faktiskt först ställa den ute och skicka in rören genom väggen, men då måste jag ju ha glykol i rörenoch man förlorar spollvärmen från kaminen.. Nån som gjort nåt liknande, typ "minipanna" ?
Sök lite på "Vattenmantlad kamin" så har du svaret på lite av dina funderingar..
Att ha värmekällan i ett oisolerat utrymme ute är nog inget vidare om man inte har mycket ved man vill bli av med.
Men nog är det möjligt att få till ett vedsystem, men frågan är om man verkligen ska blanda in en vattenmantlad kamin till fjärrvärmen. Det kanske är bättre och enklare med en helt vanlig vedkamin som tillskottsvärme?
Att ha värmekällan i ett oisolerat utrymme ute är nog inget vidare om man inte har mycket ved man vill bli av med.
Men nog är det möjligt att få till ett vedsystem, men frågan är om man verkligen ska blanda in en vattenmantlad kamin till fjärrvärmen. Det kanske är bättre och enklare med en helt vanlig vedkamin som tillskottsvärme?
Har två argument om jag övertalar mig själv till.. dels så kan man nog spara en del pengar på det, samtidigt som man kan använda radiatorerna som vanligt och om nåt strular med fjärrvärmen så sitter man säkert. Vet att det är mycket ovanligt med strul, men om det händer nåt stort fel så sitter man där och fryser. Nån som vet om det är tillåtet att värma sitt egna vatten och blanda det i systemet? Tanken har slagit mig att faktiskt inte koppla ifrån fjärrvärmen när mn eldar utan man "förvärmer" returvattnet mer eller mindre unnan det når värmeväxlaren i skåpet... Kollade lite länkar och det finns mycket kul. En snubbe hade tex lagt en slinga på sin kamin, lite för mycket hemmabygge kanske men kul idéichgary skrev:Sök lite på "Vattenmantlad kamin" så har du svaret på lite av dina funderingar..
Klicka här för att svara