Hej

Vi vill lägga golvvärme i delar av den inredda källaren i huset vi precis köpt. Det rör sig om tre ytor om ca 4+6+12kvm, alltså ca 22 kvm totalt. I dagsläget är det målat betonggolv, inget speciellt behov av våtrumsspärr etc. Det är inget problem om det bygger något på höjden.
Huset är byggt 1952, betongplatta med källaren som grund.

Jag har "ryktesvägen" hört att det kan vara olämpligt att koppla vattenburen golvvärme till fjärrvärmesystem och att man mer eller mindre måste köra elburen golvvärme. Tänkte annars att det både praktiskt och ekonomiskt är lockande att köra just vattenburet i.o.m. att själva fjärrvärmeanläggningen är placerad i ett av dessa rum.

Tacksam för input

• Gilla
Fandreas
  • Laddar…
Värme som värme. Vattenburet bygger mer, annars tycker jag att det bara är fördelar med vatten. Man kan ha olika värmekällor, bergvärme fjärrvärme el. Fjärrvärme och el är i princip lika dyrt de tre dyraste månaderna , då har det typ samma kw/h pris på el o fjärrvärmen. Resten av månaderna är det billigare och mycket billigare ( iaf de leverantörerna som har tre olika tariffer) Det som annars är en hake är isolering i golvet...

Vi har ca 40% av källaren värmd med vattenburen golvvärme och har fjärrvärme, på bostadsvåningen värmer vi hallen, köket och badrummet med vattenburen golvvärme.
Så det är bara att göra, golvvärmen har ju egna slingor där man shuntar ut vatten med lägre temp än till radiatorerna, fungerar bra hos oss.
Som Hus-kvarna skriver bör man ha isolering under slingorna ffa i källaren, vi har frigolitskivor ovanpå plattan i 2 bostadsrum men i badrummet bilade jag bort plattan och göt/isolerade med EPS, vi har bättre effekt i badrummet så det rekommenderar jag även om det är slitigt och dammigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.