Håller på att återuppliva värmesystemet i vårt oisolerade 40-tals hus.

Vi kommer inte att bo många år så vilken investering vi gör så kommer vi inte få igen pengarna.

Så billigt är vad som gäller.

Hade bara tänkt att eventuellt komplettera vår kombipanna CTC 266 med en begagnad förugn.

Har så smått börjat läsa på om förugnar.

Tyckandet verkar ha fått religiösa proportioner - för eller mot.

Vad gäller? Är det något att satsa på eller ska vi nöja oss med kombipannan?

Redigerat av moderator:
Får du tag på en förugn gratis så kanske,... annars så nöjer du dig med kombipannan ,bara du inte tänker elda den med ved. Vedeldning kräver en riktig panna och stor tankvolym för att göra brukaren glad.

Förugn är en nödlösning och ska helst vara som exerg redan sagt --- gratis :).
Begagnat förugn är ofta misshandlat i plåten, keramiken är sprucken och ordentligt nersliten. Själva kombipanna blir svår att sota och det behövs ofta eftersom man pyreldar i den om man inte har en akumulator. Skorstensdraget ska vara mycket bra för att tända utan att bli inrökt. Skorstenen brukar sota ihjäl sej av pyreldning i förugnen utan akumulator
Har haft själv i 2 år och gav upp när brandkåren kom på besök. Min kombi hette CTC265 om jag minns rätt nummer. Hade avverkat 1 skorstensfläkt som skulle hjälpa med draget. Ekonomisk var det inte heller med verkningsgrad på 60-70% i bästa fall.

Har du möjligheten att elda kontinuerligt hela dygnet och lägga i pannan ca 1 gång i timme så kan du ju prova att elda med ved nu och testa om hela systemet är tätt och fungerar. Är pannan kass så blir det ju tvunget att köpa en ny eller bättre begagnat .... på blocket gör du kanske en fynd ? En modernare panna med ackumulator skulle rädda dej ifrån förugnen :)
gaia

Jag har eldat med förugn och vart inte imponerad, varmt i pannrummet och dålig verkningsgrad,
(ungarna vägrade byta om till stallkäder i pannrummet då det vart för varmt)
Då tror jag som föregående att elda i kombipannan
Kanske bättre att köpa ackar i stället

tja jag eldade med förugn tills idag med kombipanna dock med omvändförbränning.. jag tyker det fungerar kanon då har jag acktankar på 1000l men att elda utan fungerar fint det med tycker jag sj hade jag förugnen i olje hålet..

min förugn är tillsalu om du är intresserad nyligen murad och finns bruk + extra stenar.. bor i glava /arvika

men just ctc 266 är inte helt körd och elda ved i har en arbets kamrat som gör det..
men sätta dit en 500l tank med laddomat så billigt som möjligt ..
man får ju inte storm elda då blir de varmt i skorstenen..

visst nu kommer alla miljö farsinerade nissar gnälla men det fungerar farsan har eldat ved i ctc total och de fungera ingen brand osv osv som alla strir om

Det blir naturligtvis varmt även om man eldar i en soptunna men varför elda 4-8 ggr mer ved än man behöver? Att dessutom tolerera att ha 28 grader inomhus på kvällen och 15 på morgonen när man kunde ha sålt 60% av veden ,för (i dagsläget 500:- kbm stjälpt ved) vilket på några få år hade finansierat en riktig vedanläggning som fungerat med ett (1) vedinlägg/dygn och resulterat i en lagom,jämn temperatur hela dygnet? Allt beror på vad man jämför med. Veden värmer flera gånger sägs det och ett gym-kort kostar ett par tusen sägs det så kanske nåt ligger i pyerdams resonemang.

hehe :p jo visst men sen kan man se på saken så här ja eldar för att de ska bli varmt .. om huset är oisolerat så lär det ju inte bli billigt med pellets heller.. och värme pump med en elförbukning på multum.. visst jag håller med nya grejjer är ju bättre men sen vill han ju inte invenstera då han inte ska bo kvar.. ja har fått kört på det sättet rivit ut panna åt en som satt in värme pump laddomat + tankar fick jag gratis satte in grejjerna sj av rör som jag sparat när vi varit och rivit pannor med jobbet.. buget budget de kosta mej lite gas och tenn..

shunt automatik danfoss låg i högen som skulle slängas när vi rev en olje tank då fick jag en sån med

och det fungerar klockrent med gammla grejjer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.