Hej!

Har ett 1,5 planshus (150m²) från -81 med vattenburen elvärme, mekanisk ventilation. Ibland blir det lite kyligt i huset och vid dessa tillfällen skulle jag vilja ha en snygg gjutjärnskamin i vardagsrummet för att snabbt få upp värmen lite och för lite mysstämning.
Men är det inte så att om jag med kaminens hjälp höjer tempen i nedervåningen så lär ju elpannan slå av med följd att elementen i hela huset kallnar. Sen när den goa kaminvärmen försvinner får elpannan tokjobba för att få ordning på värmen i huset igen.

Eller tänker jag fel?

Termostaterna på elementen kommer stänga. Värmen i huset finns ju där redan, så när kaminen slocknar och temperaturen börjar sjunka kommer elpannan att ta över. Det enda vatten som behöver värmas upp lite igen är det som finns i elementen och rören. Det är ju inte så att hela huset ska värmas upp igen. Så det tror jag inte ska vara något problem.

Om du ändå skall installera en kamin och har vattenburen värme, varfär inte välja en vattenmantlad kamin och en acktank (om du inte redan har det) så värmer du hela huset med kaminen.
Det blir desutom inte tokvarmt i det rummet du eldar i utan mer lagom mysvarmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.