Hej,
Hade tänkt konvertera till golvvärme på övervåningen på vårt hus. Vill helst göra ett rum i taget. Idag finns ett lågtemp 2-rör system med radiatorer. Vi klarar oss med 35-40C framledningstemp på vintern. Kan man koppla på golvärmeslingan för ett rum direkt på den gamla matningen för radiatorn? Ska jag ha en strypning i form av någon kran?
När systemet är färdigt kommer jag därmed inte ha någon traditionell fördelare för övervåningen. 2-rörs matningen blir en enda lång fördelare istället.

Bakgrundsfakta om huset:
Välisolerat 2-plans hus med golvvärme i platta på bottenvåningen, radiatorer på övervåning. Frånluftsvärmepump NIbe360P. Luftintag i ventiler ovanför fönstren.

Du måste börja från början ledningen upp till vån. 2 där sätter du en fördelare som varje rum sedan ansluts till beroende på antalet slingor så väljer du storlek på fördelaren. Börja med att skicka en ritning till någon av tillverkarna för golvvärme t.ex. LK så gör de en beräkning och förläggningsritning kostnadsfritt åt dig, du får förmodligen en stycklista på alla ingående detaljer så att du kan använda vid offertförfrågan. Du har redan golvvärme kolla fabrikat skicka en ritning dit också.

Fördelen med att sätta en shunt för övervåningen och sen dela ut till dom olika rummen är att du bara behöver en shunt istället för en för varje rum, samt att all golvvärme utgår från samma fördelare och du behöver inte ha en koppling i varje rum... Nackdelen blir om du ska renovera varje rum separat eftersom om du tex sätter shunten i hallen måste ju alla rör gå genom hallen och in i respektive rum.. Lk har smidiga shuntar för att montera direkt på uppkommande elementrör, dock får man ju bygga in den lite snyggt istället :)

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...paket/For-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-10-m2/

Jag inser att det inte blir optimalt när jag inte kommer ha separata rumsgivare som styr flödet. Men jag skulle spara en massa besvär och en del pengar också. Jag har ju redan en shunt i Niben som matar ut en viss temperatur efter en kurva baserat på en utegivare. Ju kallare ute desto högre framledningstemp. Termostaterna på varje element står idag helt öppna. Det fungerar rätt ok att styra allt på utegivare.

Så jag förstår inte riktigt varför det inte skulle fungera. Cirkulationspumpen i Niben är av samma sort och styrka som till mitt golvvärmesystem på bottenvåningen så den borde ju orka med. Eller?

Eller är det så att det blir väldigt svårt att blanda radiatorer och golvvärme under tiden jag bygger (tar kanske 2 år). Kommer allt flöde gå genom radiatorerna pga mindre motstånd även om jag stryper dem? Eller blir det för varmt i golvvärmeslingan om jag ligger på max 45C?

Lite mer information om huset:
Har en vattenmantlad kamin som jag laddar en 500L ackumulatortank med. Laddar till 90-95C varje dag. Tanken är dockad med frånluftsvärmepumpen. När värmepumpen inte orkar med, för den över värme från tanken till värmepumpen istället för att köra elpatron. Om det är, säg -5C, tar tanken slut ganska snabbt. Efter 12h är den nere i 30C och då blir det för kallt för att driva radiatorer. Innan eldning är jag nere i 27-28C och tar energi ur betongplattan. Skulle därför vilja ha golvvärme överallt för att på det sättet kunna få större användbart "tempintervall" i systemet. 95C ned till 30C för golvärmesystemet istället för säg 95C ned till 45C radiatorsystemet. Dessutom kan man ju sänka inomhustempen utan att få sämre komfort.

Hej! Jag har ett 2 plans hus med en Nibe 360,och golvvärme på botten våning och numera även på halva vån 2. För att på ett smidigt sätt styra en jämn värme i hela huset så installerade jag en rumsgivare RG 10 på vån 2 i sk. allrum. Den styr nu värmen när alla termostater till golv nu är bort kopplade, samt på de resterande 2st radiatorerna på öv står helt öppna.Det finns nu en fördelare med c.pump på öv eftersom slingorna kräver en extra putt för att orka runt det är många meter rör i golven. I den för delaren gör man sedan en grundinställning för att flödena i slingorna skall bli så jämt fördelade som möjligt.

Låter intressant. Kan du berätta mer om hur du kopplat det mot Niben. RG10an, är den inkopplad mot Niben och hjälper till att styra framledningstempen ut? Har du två separata framledningar (för över och undervåning) från Niben där den kan ge dig olika framledningstemperaturer baserat på olika kurvor?. Har sett att det finns den funktionen.

Var det av egen erfarenhet eller på rekommendation som du satte en extra c-pump+fördelare på övervåningen?

Blir det tillräckligt varmt i det rum du har kvar radiatorerna?

Hej!
Golvvärmen på vån 1 styrs av en fördelare med c-pump för sig, fördelare vån 2 styrs av c-pump kopplad till samma plint i Niben som den c-pump som sitter i Niben. Radiatorerna drivs av c-pumpen i Niben och RG 10 är kopplad till plinten i Niben för att styra värme ut från Niben. Värmen är perfekt i hela huset men det var en del justerande. Vi har en www.kakelugnspannan.com kopplad till Niben också så vi laddar den via kakelugnen som innehåller 650 l vatten hade vi haft plats så skulle en ack tank varit kanon vid Niben.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.