5 831 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Bergvärme med frikyla.
Vi håller på och bygger nytt. Det blir en sutterängvilla som vi ska ha bergvärme i.Vi har fått två förslag på frikyla. Bara kyla i sovrummet ca 25000 kr, om vi vill ha i fler rum måste borrhålet göras mycket djupare för att kyleffekten ska bli av plus att det kostar ytterligare 40000 kr till. Känner ni igen detta? trodde inte själv att borrdjupet skulle ha någon betydelse. Tacksam för svar.
När du kyler huset så värmer du borran och är den då gör liten och höjs i temperatur så slutar det med att hålet blir så uppvärmt så det inte kyler tillräckligt.
Precis som när man värmer, fast tvärtom. Värmer du borran så blir ju värmepumpen mer effektiv med så du vinner ju lite på det. Huruvida man behöver öka på borran eller inte vågar jag inte säga.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Precis som när man värmer, fast tvärtom. Värmer du borran så blir ju värmepumpen mer effektiv med så du vinner ju lite på det. Huruvida man behöver öka på borran eller inte vågar jag inte säga.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
I den här skriften sägs det att kyleffekten är ca 40 W per meter borrhål, men att effekten varierar kraftigt med temperaturen.
Man kan ju tänka sig att 120 m då ger 5 kW i på våren, men sedan väsentligt mindre när hålet är varmare i juli/augusti. Ett sovrum behöver nog minst 1 kW kyleffekt, skulle jag tro. Kanske mer.
Man kan ju tänka sig att 120 m då ger 5 kW i på våren, men sedan väsentligt mindre när hålet är varmare i juli/augusti. Ett sovrum behöver nog minst 1 kW kyleffekt, skulle jag tro. Kanske mer.
Klicka här för att svara