Har en Norrahammar 312 kökspanna, som verkligen är svåreldad. Sotaren har nyligen varit här. Och enligt honom ska allt vara som det ska. Börjar verkligen tröttna på den nu, då den får förr sig att ryka in. Och även när man har eldat i den i några timmar, speciellt om det är vindstilla ute. Veden är torr, och enligt min Far som vid ett flertal gånger har besökt föregående ägaren av huset. Var det en jäkla fart i kökspannan då, detta är nu ett antal år sen. Men ändå.. det har ju funkat en gång i tiden. Och vad är det som gör att det inte funkar nu`?

tja lita inte på sotarna :P har du någon till luft så pannan får luft med sig pröva och öppna ett fönster eller dörr och se om det blir bättre..

annars kan det ligga fullt med aska i rökröret.. det sitter ju en liten lucka innan för ask lådan som man kommer åt ifrån pannan.. då kan man även se så spjället inte lodsnat på axeln om stryper

Nej, det kanske man inte alltid ska göra! Det blir något bättre när man öppnar fönstret, men inte alls det draget som det borde vara. Och har även sotat innan för asklådan, även spjället funkar som det ska. Såg en film på youtube när någon tänder en likadan panna som jag har.. han hade ett jäkla flås i den. Min är inte ens i närheten av det. Funderar nu på att förlänga skorstenen med ett provisoriskt rör, och se om det gör någon skillnad. Vet inte vad det annars kan vara? Skorstenen är provtryck, och ska inte läcka in till någon annan kanal eller vara täppt.

Inget ovanligt att det blir dåligt drag vid mild väderlek ute!!
Draget i skorstenen skapas av mellan skillnaden mellan temperaturen ute och rökgastemperaturen
samma temperatur ger inget eller försumbart drag.
Våra förfäder löste drag med några tidnings blad just för att få igång draget.

Vindflöjel kan monteras ovanpå skorstenen som dragförstärkare
fungerar bäst när det blåser något ute.

rökgas fläkt som monteras ovanpå skorstenen ger konst gjort drag
välj en typ som går att varvtalsstyra med tyristor då draget går att styra.

Det kan inte vara så att delar av innanmätet har slaget sig och läcker igenom. Därav dåligt drag då rökgaserna inte snurrar runt på rätt sätt/väg?

Jag hade dåligt drag i min kökspanna ett spjäll som man vrider på ovanför pannan, plus ett på murstocken bara det att det som är på murstocken hade sotat i gen så det gick ej att dra ut fullt.
Skruvade bort 4 skruv runt spjället och drog ut tog fram dammsugaren monterade tillbaka sen var det ett jätte drag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.