Har efter lite googling läst att ett effektivt sätt att dämpa det ljud som en pump kan fortplanta i metallrör är att sätta en mjuk slang mellan pumpen och metallrören. Är detta något som någon på forumet har erfarenhet av? Om det fungerar låter det som ett enkelt sätt att få ner oljudet från just rör.

Har själv gjort så, det hjälper men det försvinner inte helt.

huggan skrev:
Har själv gjort så, det hjälper men det försvinner inte helt.
Vad kostade det i runda slängar? Antar att man kan göra det själv men kommer behöva anlita en fackman pga reglerna i min brf.

Vad är det för pump och vad används den till?

huggan skrev:
Vad är det för pump och vad används den till?
Det rör sig om en värmepump som förser fastigheten med både värme till radiatorer och varmvatten, föreningens fjärrvärme anläggning helt enkelt. Det är dock en liten förening i en liten fastighet och hela systemet är av dimension som normalt används i en större villa.

rca1959 skrev:
Om det är stomljud också, finns det t.ex. såna här:

[länk]
Är det något som man monterar pumpen med eller själva rören? Att komma åt rören i lägenheten leder tyvärr till ganska stora ingrepp i taket.

Hej Tror det du är ute efter är flexoslangar men har inte priset huvudet och sedan kan man sätta gummifötter under för att minska att ljudet och även titta på upphägningen av expansionskärlet brukar kunna hjälpa.

Som växelventil säger så monteras dessa under värmepumpens "fötter".

Tack för bra info!

Känner dock att min okunskap bubblat igenom, enligt en kunnigare bekant är det en fjärrvärmeväxlare som orsakar oljudet, går det fortfarande att montera in flexo slangar?

Rent generellt när det gäller vibrationer så finns det två metoder att minska dessa.
Den ena innebär att öka massan, då krävs det mer energi för att vibrera den, har man inte ändrat energitillskottet så kommer vibrationen att minska.
Det andra är att ge det mera svängrum, t.ex, slang, lösare/ledad upphängning etc.

Edit: stavfel...

Redigerat:
Och är det från fjärrvärmeväxlaren så antar jag att det är strömningsljud, dessa är ju högfrekventa.
Jag inbillar mig att de är svårare att få bukt med än lågfrekventa ljud som från en roterande maskin, t.ex. värmepump.

JOW skrev:
Och är det från fjärrvärmeväxlaren så antar jag att det är strömningsljud, dessa är ju högfrekventa.
Jag inbillar mig att de är svårare att få bukt med än lågfrekventa ljud som från en roterande maskin, t.ex. värmepump.
Det stämmer bra att ljuden är åt det högfrekventa hållet, bör man ha ett annat tillväga gångs sätt för dom? Tex isolera mot rören istället?

Jag vet inte vad som biter bäst på det riktigt.
Det kanske är onödigt högt flöde genom växlaren? Men jag har aldrig ägt någon fjärrvärmecentral så jag har inte detaljstuderat dessa nåt.

Nån annan kanske har nån idé...

Hej är det ljud som har uppkommit nu på senare tid eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.