Hej
Vi ska bygga ett lösvirkeshus med 125m2 byggyta (109m2 boyta+loft 17m2)
Bifogar planlösning.
- Jönköping
- 2 personer (än så länge)
- Kamin
- Vattenburen golvvärme
- 300mm isolering under platta
- 220mm isolering väggar
- 300mm isolering tak
Byggfirman har offererat Jordvärme + FTX.
Vad har vi för alternativ?
Vad skulle ni valt i detta hus?
Jag är helt novis på detta, så jag mottager tacksamt hjälp och synpunkter.
Vi ska bygga ett lösvirkeshus med 125m2 byggyta (109m2 boyta+loft 17m2)
Bifogar planlösning.
- Jönköping
- 2 personer (än så länge)
- Kamin
- Vattenburen golvvärme
- 300mm isolering under platta
- 220mm isolering väggar
- 300mm isolering tak
Byggfirman har offererat Jordvärme + FTX.
Vad har vi för alternativ?
Vad skulle ni valt i detta hus?
Jag är helt novis på detta, så jag mottager tacksamt hjälp och synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Håller med Locke, men med följande följdfrågor (om du vill ha lite mer uttömmande svar)Sanrog skrev:
Billigare i investeringskostnad eller under systemets livslängd? Är du villig att lägga ner tid på din uppvärmning eller skall det sköta sig själv? Har man inte tillgång till fjärrvärme så finns det väl egentligen bara två huvudkategorier av uppvärmning att välja på (om du vill ha vattenburet). Värmepump eller elda och för värmepump så handlar det om att plocka värme från marken på något sätt, eller luften.
Jord/grund/bergvärme har ju en bra verkningsgrad året om och sköter sig själv ganska bra, räkna med kompressorbyte i framtiden (gäller alla värmepumpslösningar)
Luft/vatten har väl en något billigare investeringskostnad men du har ju helt klart lägre verkningsgrad på vintern, du har en utedel som skall placeras vid husväggen
Pellets/ved, kräver mer jobb i hanteringen av bränslet, samt sotning/aska etc. Kräver plats vilket du inte har i din nuvarnade ritning om man inte bygger externt med kulvert etc?
Det som du egentligen kan fundera över det är vilken värmepumpslösning du vill ha. Försök att läs på om för/nackdlear och kostnader i berg, jord, luft-värme och bilda dig din egen uppfattning, detta forum är en bra start. Finns även mycket info på varmepumpsforum.com
Tack för utförligt svar.
Med billigare menar jag billigare i investeringskostnad. Huset kostar redan mycket, men man vill ju inte vara dumsnål. Flera hustillverkare vi talat med har frånluftsvärmepump som standard.
Elda vill jag bara göra som komplettering.
Med billigare menar jag billigare i investeringskostnad. Huset kostar redan mycket, men man vill ju inte vara dumsnål. Flera hustillverkare vi talat med har frånluftsvärmepump som standard.
Elda vill jag bara göra som komplettering.
Mitt alternativ: en luft-vattenvärmepump av bra kvalitet som klarar de flesta dagar. Fundera över hur många dagar som du har under -15 grader på ett år! För myset och för att "toppa" då värmepumpen behöver hjälp så kör du en kamin: pelletskamin om du vill ha det enkelt och bekvämt, vedkamin om du gärna jobbar lite för det där lilla extra myset.
Jämför denna investeringskostnad med jordvärme och meddela gärna vad du kommer fram till! Bergvärme funkar inte bra överallt såvitt jag förstår och har även hört att effekten kan avta med åren, dvs borrhålen blir kallare. Att gräva upp hela tomten är kanske inte så kul heller.
Jämför denna investeringskostnad med jordvärme och meddela gärna vad du kommer fram till! Bergvärme funkar inte bra överallt såvitt jag förstår och har även hört att effekten kan avta med åren, dvs borrhålen blir kallare. Att gräva upp hela tomten är kanske inte så kul heller.
Håller med föregående talare. Tycker luft vatten med FTX låter som det smartaste alternativet. Mest för pengarna. Men finns ett litet problem. Enligt BBR får du bara installera en viss eleffekt/kvadrat meter detta gör luft vatten alternativet näst intill omöjligt. Tyvärr. Tycker det verkar vara en seriös och påläst byggfirma som offererar jordvärme med FTX istället för frånluften som alla kör med. Kortsiktigt tänkt med frånluft.
Klicka här för att svara