1 942 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Koppla på ny radiator - tömma systemet?
Jag ska koppla på en radiator till i det vattenburna systemet. Radiatorn sitter i källaren, huset har två våningar till.
Frågan är om jag måste tömma allt vatten eller ej?
Förutsättningarna är att returen är helt stängd, det sitter en avstängningsventil för detta elementet så det kan inte stå vatten i det röret. På stigaren sitter det ingen avstängning så där har jag hela husets vatten som tryck.
Jag tänker mig att jag stänger in och ut ur värmepumpen, stänger alla termostater på andra radiatorer. Sedan borde det går att snabbt som tusan lossa pluggen på den gren av stigaren där jag ska sätta radiatorn och trycka dit röret och dra åt klämmringen. det är ett slutet system.
Kommer det fungera? hur mycket vatten får jag på golvet?
Frågan är om jag måste tömma allt vatten eller ej?
Förutsättningarna är att returen är helt stängd, det sitter en avstängningsventil för detta elementet så det kan inte stå vatten i det röret. På stigaren sitter det ingen avstängning så där har jag hela husets vatten som tryck.
Jag tänker mig att jag stänger in och ut ur värmepumpen, stänger alla termostater på andra radiatorer. Sedan borde det går att snabbt som tusan lossa pluggen på den gren av stigaren där jag ska sätta radiatorn och trycka dit röret och dra åt klämmringen. det är ett slutet system.
Kommer det fungera? hur mycket vatten får jag på golvet?
Det blir mycket vatten även om alla dina andra element blir riktigt stängda vilket dom aldrig blir. sen måste du vänta till det slutat spruta för du kommer aldrig kunna skruva på det nya elenentet när det flödar vatten ur kopplingen. Töm säger jag.
Hej! Du borde ha en tappning nere i källaren så tappa systemet och sedan kan du ställa vpn i läge varmvatten så ställer sig växelventilen öppen mot beredaren och stängd mot värme sedan kan du pula hur länge du vill med tanke på att du inte har så mycket värmebehov nu.
Klicka här för att svara