Vi skall bygga nytt hus 170 kvadrat på 1 1/2 plan. Golvvärme i nedre plan och radiatorer på övre plan. Hustillverkaren erbjuder frånluftsvärmepump med fresh ventiler genom vägg.

Jag vill istället ha en FTX ventilation och luft/vatten värmepump. Då stöter jag på följande problem:

I BBR finns krav till förbrukning per kvadratmeter och år, samt begränsning av hur mkt eleffekt man får installera för uppvärmning. På vårt hus skulle detta bli ca 5,5 kW

I inomhusenheten för värmepumpen finns en elpatron på 9kW. Detta blir då för mkt enl BBR. Jag vill alltså bygga ett hus med ett värmesystem som drar avsevärt mkt mindre el per år än vad standard lösningen gör. Men får inte lov pga elpatronens effekt. Man får lov att begränsa elpatronens effekt och får det då godkänt hos kommunen. Begränsningen skall vara varaktig och ej enkelt återställbar av användaren. Det är precis så man gör i frånluftsvärmepumpen som säljs med huset som standard (mjukvarubegränsas). Problemet har varit att få tag i leverantör som vill sälja ett system som BBR anpassas, förutom frånluftsvärmepumpen som marknadsförs som BBR anpassad.

Någon som har erfarenhet av liknande problem? Någon som har tips på lösningar? Vill helst inte borra bergvärme, och är mot ventilerna som kommer dra iskall luft in i huset. Tar tacksamt emot synpunkter och idèer.

FTX passar bäst och gör störst nytta i kallare klimat med stränga vintrar, dvs norra halvan av landet. I Västra Götaland är "standardlösningen" FLVP med FX-ventilation helt ok och mest ekonomiskt. Dock viktigt med bra utformade och tillräckligt många väggventiler så att det inte blir för hög lufthastighet som känns kyligt i närheten av ventilerna.

LVVP klarar förmodligen inte BBR-kraven på max installerad eleffekt vid kallaste dimensionerande utemp på orten. Bergvärme blir däremot bra och lönsamt om varmgarage kommer att byggas nära huset och/eller förbrukningen av varmvatten är ovanligt hög (bubbelbadkar, småbarn, vissa tonåringar etc) under vinterhalvåret.

Det är lite märkligt att det inte finns funktioner för BBR i L/V VP'n. Det finns som sagt i deras FLVP men också i BV-pumpen.
Jag har för mig du kikar på NIBE's split och där är ju patronen inbyggd. Det kanske inte är aktuellt men de pumpar som inte har inbyggd elpatron (2026) skulle ju kunna fungera och du kan komplettera med en elpatron av lämplig kaliber i en vanlig ackumulatortank.

Lite solpaneler kanske fixar kalkylen ?? Att inte blanda ihop värme med varmvatten ger nog också en del. Dvs VP(Luft eller berg) med fast kondensering & Acktank i kombination med solfångare och en separat eldriven VVB kanske med förvärmning via tappvattenautomat från acktanken.

Jag gillar inte vare sig FTX eller frånlufts VP. En frånflufts VP kräver att man ventilerar ut luft oavsett om man är i huset eller ej. FTX är en massa rör & filter & surrande eldrivna fläktar, kondensations/frysproblem etc...+ att det är dyrt.

Man visste nog bättre förr. Elda med ved i en tegelskorsten = bra självdrag på vintern i ventilationskanalerna i samma skortsen. Och på sommaren ..myggfönster (Frisk härlig sval luft i sovrummet på natten & inga surrande fläktar)

Jag antar att du är i klimatzon ett eftersom du uppgett att begränsningen är 5.5 kW. Om A-temp är 170 kvadratmeter är effektbegränsningen i själva verket 6,9 kW eftersom du får göra ett tillägg på hus större än 130 kvadratmeter A-temp.
Om du inte hittar någon tillverkare som är villig att begränsa installerad eleffekt har du ju inte så mycket val än att välja ett annat system.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.