Lägger spårad golvspånskiva utan spridningsplåtar och flytspacklar över det hela?

Flytspackelkakan borde bli jämnvarm och sprida, ingen plåt som expanderar och knarrar?

JOW skrev:
Lägger spårad golvspånskiva utan spridningsplåtar och flytspacklar över det hela?

Flytspackelkakan borde bli jämnvarm och sprida, ingen plåt som expanderar och knarrar?
Det blir ett väldigt trögt golv. Knarr från plåtar behöver du inte vara orolig för om allt är rätt gjort.

Ja, trögheten kan jag ju godta, jag menar, hela bottenvåningen i platta på mark blir ju väldigt trög...

Och nu undrar jag hur jag tänkte när jag skrev det där inlägget... var nog trött tror jag...

Det var meningen att det skulle vara en allmänt hållen fråga, t.ex. att inleda första meningen med "Hur blir det om man... lägger spårad golvspånskiva....."

Men om man flytspacklar så sprider sig väl värmen nog mycket i spacklet så att man inte behöver plåtar (om man ska ha klinkergolv t.ex)?
Eller är jag helt ute och cyklar, blir det bara varma "ränder"?

• Gilla
Kirrren
  • Laddar…
Ok. Om du bara flytspacklar direkt mot spåren blir det väldigt liten anliggningsyta mot rören, typ 5-10% av golvytan. Med en plåt blir ytan 80-95%. Det inverkar på snabbheten rätt mycket eftersom värme avsätts i plåten som har en mycket högre värmeledningsförmåga. Träet leder inte värme särskilt bra, så värme stiger i princip rakt upp i spackelmassan. Tills slut har dock spackelmassan spridit värmen jämnt i sidled.
Det är därför man alltid har plåtar under ett plankgolv. Värme sprids snabbt i sidled och stiger sedan (mestadels) rakt upp genom träet.

Men om man skippar spårade skivor och kör med vanliga golvspån och sedan golvvärmeslang på den, blir flytspackelkakan tjock nog att sprida värmen bättre då eller gör man bort sig ekonomiskt då (om flytspacklet blir dyrare än plåtar och spårad golvspån)?
Blir det någon skillnad på svaren beroende på vilken golvbeklädnad man väljer?

Edit: Nu känns det som att jag halvkapade tråden.

Då kan man lägga plåtarna upp och ner.

Både plåt och flytspackel blir ju overkill...då blir det badrum..

Ursprunget till funderingen var att jag bildgooglade golvvärme och såg då några bilder där man hade gjort så.
Inga plåtar utan flytspackel direkt på spånskiva/rör.

Varför skall du flytspackla är det badrum? Om du använder spårad spån och plåtar sedan lägger du ditt golv om det nu inte är klinker försås.

Ja nä, som sagt, jag såg bilder på andra som hade gjort så.
Och jag ville veta lite mer om det...i princip om det var någon särskild fördel med det, och det gällde inte badrum.
Men jag skrev så kort och konstigt i första inlägget så det blev konstigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.