Vi har ett gammalt hus från 1910 med kryp/torpagrund. Vi har installerat en Thermia jordvärmepump som vi nu ska använda till golvvärme i hela huset. Det har inte funnits något vattenburet system utan det har varit gamla el-element som vi har tagit bort.

Vi vill ha massivt trägolv precis som vi har det idag fast där under vattenburen golvvärme.

När jag har mätt under golvplankorna så är det ca 16cm ner till trossbotten, jag tror det är 6"x6" bjälkar som ligger under golvet.

Det man kan läsa sig till på nätet är att det minimum ska vara 250mm isolering under golvvärmen, dels för att inte få fukt i grunden och dels för att inte "elda för kråkorna".

Stämmer detta eller har någon provat med enbart 150-160mm isolering?

Jag vill inte höja mitt golv för att få mer utrymme utan i så fall bygga neråt o torpagrund, jag har ca 40-60cm till marken.

Jag läste även om Spu-isolering http://www.spu-isolering.se/renover...g mellan och under golvbjälkarna#type-details kan detta vara något för att slippa bygga upp eller ner utan bara isolera i mina befintliga 150-160mm utan värme förlust eller fukt i grunden?

En annan tanke jag haft är att kanske isolera det jag kan och i efterhand om det visar sig bli fukt i grunden att installera ett ventilationssystem i grunden? Kostnaden för en sådan skulle enl Anticimex hamna runt 20-30tkr , det kanske man hamnar på om man behöver sänka trossbotten och linkande? Samtidigt vet du att din grund alltid mår bra oavsett årstid?

Jag har 17 cm sågspån, just för att slippa fukt i grunden. Mindre isolering = mindre relativ luftfuktighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.