2 420 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Pannbyte!
Besökte nyligen en god vän, och såg till min stora förvåning, att när han nu bytt ut sin gammla vedpanna mot en ny Vedolux 37. Så var den kopplad direckt till tank utan laddomat, endast en cirkpump. monterad vid utloppet från pannan, och som styrdes då av el. från pannans automatik. Vidare var denna framledning inte isolerad heller. Kylslingan var ej heller monterad? Då huset är endast enplan o pannan placerad i markplan blir trycket i systemet väldigt lågt, endast något hg. kärlet sitter bara någon meter över pannan, skulle det inte vara att föredra ett tryckärl i detta läget? Tyckte nog inte att denna installation var särskillt seriös??? Vad tycker ni?
Utan laddomat kan ju skada pannan, men det kanske in är någon fara eftersom det verkar vara taffligt gjort. Lär väl inte skikta sig så bra i tanken heller.. Jag har 0.18 bar i mitt system och det fungerar..
Men det är väl en rörkrökare som gjort jobbet antar jag, dom kan bara installera värmepumpar nuförtiden. Inte end det i vissa fall..
Och att bli pålurad en Vedolux av alla pannor är ju också lite tråkigt..
Men det är väl en rörkrökare som gjort jobbet antar jag, dom kan bara installera värmepumpar nuförtiden. Inte end det i vissa fall..
Och att bli pålurad en Vedolux av alla pannor är ju också lite tråkigt..
Menar du att denna panna inte är bra, eller??? Jovisst är det en rörkrökare som gjort jobbet, men själv tycker jag det inte såg så seriöst utfört. För kallt vatten tillbaka till pannan har jag hört skadar den, med kondens och rost till föld. Vilken panna skulle du rekomendera??
Pannan står på plats och den duger säkert alldeles utmärkt. Själv eldar jag i en Exoverken panna från 1963. Det som nu bör göras är att få dit en kunnig rörkrökare som kan installera en Laddomat el. liknande. När man ändå är i farten bör man kolla upp om acktankvolymen är korrekt. Många pannrum är trånga så det kanske inte finns plats för mer acktankvolym.kallemannen skrev:
Den kokar vatten, precis som alla andra vedpannor. Och som rca1959 säger så är den ju där, och nu gäller det att optimera systemet. Eftersom det är en plåtpanna så måste du ha en laddomat, för att köra in 20-25 gradigt vatten i en brinnande panna är inte så bra..
Som redan skrivet, sorgligt. Man betalar dyra pengar för någon ska kunna detta bättre än sig själv. Någon typ av laddomat är ett måste vid all vedeldning, oavsett panna för god ekonomi, det vet "alla"! Det måste varit en klåpare som kopplat. Jävligt tråkigt! En skam för branschen... Fuskbyggarna nästa kanske?
Thermoventiler.se har mycket bra!
Klaga på installationen!
Jag själv uppskattar min vedolux 50 UB alldeles för mycket. Men det kanske alla redan vet
Inga rörliga delar/elektronik i onödan och "back to basic" Jag gillar när det är enkelt - helt enkelt!!!
Thermoventiler.se har mycket bra!
Klaga på installationen!
Jag själv uppskattar min vedolux 50 UB alldeles för mycket. Men det kanske alla redan vet
Trycket behöver inte vara mer än att pumpen kan dra runt vattnet, och inte få luft i systemet. 0,1 bar per meter, man mäter till ovansidan av högsta punkten.
Och angående laddpump, nog tror jag firman gladeligen säljer mer utrustning och installerar. Din kompis kanske valde att spara in en tiotusen kr?
Hur lång är egentligen framledningen som saknar isolering? Det är skillnad på en meter och tio meter oisolerad ledning.
Jag tycker inte att man skall lägga på för stora växlar när man klankar ner på installatören
Det här är en befintlig anläggning som man bytt en panna i. Hur såg det ut innan och vilka förutsättningar hade rörmokare för att utföra jobbet?
Och angående laddpump, nog tror jag firman gladeligen säljer mer utrustning och installerar. Din kompis kanske valde att spara in en tiotusen kr?
Hur lång är egentligen framledningen som saknar isolering? Det är skillnad på en meter och tio meter oisolerad ledning.
Jag tycker inte att man skall lägga på för stora växlar när man klankar ner på installatören
Det här är en befintlig anläggning som man bytt en panna i. Hur såg det ut innan och vilka förutsättningar hade rörmokare för att utföra jobbet?
Redigerat:
Skulle vilja se en panntillverkare som lämnar garanti på en panna utan laddomat installerad..
Rörkrökaren biter sigsjälv i foten lite.. Om du pannan rostar sönder om 2 år, då får ju han stå för hela kalaset..
Rörkrökaren biter sigsjälv i foten lite.. Om du pannan rostar sönder om 2 år, då får ju han stå för hela kalaset..
(Laddutrustning till ackumulatortank är ett tillbehör, det bestämmer man själv som kund om det skall installeras och betalar det. Sedan så rostar inte pannan sönder på 2 år.ichgary skrev:
Rost i en panna är inte ett produktionsfel, vare sig med eller utan laddomat.
Men för den delen en panna/acktank utan laddutrustning fungerar. Och för att höja temperaturen från acktank till panna när man eldar kan man installera ett smalare rör som "kortsluter" topp och botten. Är inte en helt ovanlig lösning och den höjer temperaturen på vattnet när man eldar från kallt till varmt.)
EDIT: Men låt oss inte fastna i detta, utan vi får vänta och se vad som var förutsättningarna för rörmokaren.
Redigerat:
Klicka här för att svara