Hej på er alla,

köpte nytt hus förra hösten och jag har vattenburen golvvärme i halva huset (inga radiatorer) och behöver verkligen en hjälpande hand för att ställa in golv-grejjerna. I den andra delen av huset har jag en luft/luft pump.

Till golvet använder jag inte automatiska rumstermostater, trotts att de finns (de funkar inte), den som sitter på på bilden är bara för att strypa flödet i den slingan helt.
Skuntventilen (nr 1) stog förra åtet på nästan helt öppet (8-9 av 10) och då fick jag skruva stora termostaten (nr 2) för att höjja eller sänka värmen. Automatshunten på pannan stog alltid på helt avstängd, så nåt var fel, uppenbarligen, för det finns en utegivare kopplad till pannan.

Hur ska jag ställa golvet för att det ska fungera som det skall. Förra ägaren hade ingen aning , han körde också på stora termostaten (nr 2) för att reglera, vilket ju måste vara fel!

Bifogar två bilder. En på den verkliga installationen och en på instruktionen. Tyvärr är jag nybörjare på detta och skulle verkligen behöva hjälp!!! ;-)

Tack på förhand!!!

MVH Filip

shunt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

instruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför tror du att det är något fel på anläggningen när du reglerar temperaturen med termostaten (2)?
Så som jag uppfattar ditt golvvärmesystem så är det byggt för att ge konstant framledningstemperatur och denna temperatur regleras av just termostat nr 2.

• Gilla
Gzzon
  • Laddar…
Som sagt, jag är inte bekant med detta alls. Men om värmepannan har en utegivare och går att ställa värmekurva på, skulle då inte den sköta det hela efter en "grundinställning" av golvet? Allt annat verkar ju helt galet.
Hur isåfall ska man göra för att få en automatisk styrning efter utetemp och värmekurva?

Krilleman
Vad har du för uppvärmingssystem?

Enligt anvisning får man ha max 70º sekundär-temp men max 27º golvyttemp... Hur löser man det? Spännande!

Redigerat:
Ventil nr 2 är maxbegränsare som skall hålla ordning på tempen så det inte går ut för hög temp.Kapillärledningen känner av framledningstempen och skall strypa ventil 2 vid behov. Nr 2 har nog en markering vid siffra 3 eller 4 som är ett börvärde.

Nr 1 saknar styrdon, ventilen skall mixa framledning med returledning, Vid värme behov skall returledning gå tillbaka till pannan (fullt öppen)

Ute givaren som spökar, börja med felsökning leta efter kabelskav/brott , mät upp kablarna..Lossa utegivaren titta så den inte är full med fukt.En ny är inte så våldsamt dyr.

mvh

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.