Jag har tidigare skrivit i detta forum vad gällande byte av våran gamla braskamin av märket Roto Royal mot en vattenmantlad braskamin. Men döm av min förvåning när jag idag började plocka isär braskaminen och hittade detta! Bild nr 1 visar kaminen utan front, på bild nr 2 har jag tittat in bakom dom tre rökrören och där syns två pluggar på 40 mm. Den slutsats jag kan dra är att den är vattenmantlad och jag undrar nu om det finns någon här som har koll på ev. effekt på vattnet. Om det är så att effekten är tillräckligt hög så överväger vi att behålla den.
//Danne
//Danne
Hej Danne. Såg ditt inlägg om Roto Royal-kaminen, och jag har en likadan, och har lite frågor ifall du kan svara. Min kamin har gått sönder i fläkten bakom "luckan" undertill, enligt vad jag hört från "invigda" är det en magnet eller ett relä som gått sönder. Resultatet är alltså att den eldrivna steglösa fläkten inte funkar, himla trist när det är extra kallt.. Vet du var man kan köpa reservdelar till en sån? Har frågat runt på olika ställen som säljer små och större kaminer, men ingen vet. Vet du?
Vänlig hälsning Katarina
Vänlig hälsning Katarina
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Först kan du kolla om fläkten går på högsta inställningen vilket kan tyda på att motståndsrelät har brunnit och skickar bara ut visst mycket ström. Men om det inte funkar så kan du nog bara köpa vilken industrifläkt med samma dimensionering som den gamla. Har nämligen sett liknande pjäser i verkstäder. Skruva isär och kolla efter. Enligt min svärmor så har företaget som sålde dessa gått i konkurs för flera årsedan vilket gör det lite svårt att hitta reservdelar. Mitt tips är att du köper en bättre kamin som har lite bättre värmelagring (täljsten eller vattenburen) och använder den gamla ventilationen till att flytta runt varmluft i huset. Jag köpte en luftflyttare på clasohlson för 199.- och den skickar på bra med värme runt i kåken.
Klicka här för att svara