Jag har ett hus med fjärrvärme på golv och radiatorer (uppe) men även ett luftåtervinningssystem (Flexit S3) med ett 900W elelement. Vet någon om detta element kan bytas mot ett fjärrvärmepaketet? Dvs värma med fjärrvärme istf el.

Jag känner inte till just Flexit S3 i detalj, men sannolikt behöver du komplettera med externt kanalbatteri i dimension 160. Ett exempel är http://www.soliduct.com/vattenbatteri-160-2-25/p-1772.htm. Du kan skaffa en separat regulator för att tex reglera mot konstant tillufttemperatur, men jag skulle tro att enklast är en enkel instrypning så att batteriet går parallellt med din nuvarande radiator-/golvvärmekrets. Ju kallare det är ute desto varmare i radiatorkrets och därmed tilluft. Tänk också på frysrisken, ett frysskyddsspjäll på tilluft före aggregatet kan vara på sin plats.

Mvh
Björn W

Tack för ditt svar. Jag är inte särskilt kunnig då det gäller att fixa till en lösning men ska plugga på lite. Helst vill jag byta ut elelementet helt och sätta in en fjärrvärmevärmare i stället. Det blir väl inte helt enkelt att hitta en komplett lösning med styrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.