Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig lite och ge mig en del svar.. =)
Vårt hus är mellan 150-170 kvm stort, (finns ingen exakt mätning då det är väldigt gammalt) Byggt i början av 1900 talet. Vi har i dag direktverkande el med luftvärmepump. 2012 gjorde vi av med 14500 kwh, vilket jag tycker är ganksa lågt, eller har jag fel? Vi har 1 kakelugn vi eldar i, en vedspis och en kamin med insats... Men det vore otroligt skönt att inte behöva vaknar med 15-16 grader inne när det är som kallast ute... Plus att man måste vara hemam väldit mkt för att hålla det varmt!
Så min fråga är om det är värt att installera bergvärme då förbrukningen inte är jättehög samt kostnaden för det? Har ni ngn hum så får ni gärna kommentera..
Mvh John

Vi gjorde motsvarande konvertering för något år sedan. Vårt hus är på ~250 m2, direkt-el, två dåliga lv-pumpar och en kamin som ej användes av olika skäl, ventilation med hjälp av "självdrag" (otätt hus...) Vi insåg att vi behövde göra något när vi inte kom upp i mer än 19 trots bara -5 ute, dessutom väldigt kalla golv.

Vår åtgärd bestod i konverting från torpargrund till gjuten platta med golvvärme, ovanvåning med golvvärme och en bergvärmepump med återvinning på ventilationen samt tilläggsisolering.

Vi skulle aldrig vilja göra det igen men ångrar inte oss en sekund! Det har kostar en hel del både pengar och tid, merparten har vi gjort själva.

Många har undrat hur.biz har räknar hem investeringen och sanningen är att vi inte har räknat speciellt mycket på det. Vi valde en lösning som tilltalade oss och vi ansåg oss ha råd med. Huset har blivit varmt, tyst och riktigt bra! Detta gör ju också att värdet på huset stiger vid en ev försäljning men det påverkar ju även räntan då verkningsgraden för oss har sjunkit. Vår slutsats var att man mig kan räkna hur länge som helst på detta ur olika vinklar, men jag tror inte det går att räkna ben endast på sänkt energiförbrukning. Förutom lägre elräkningar så har vi fått ett varmt hus (även vid -25) och vi behöver inte hålla på och elda i någon kamin. Detta är ju också värt en hel del, i alla fall för oss men värderas säkert olika av andra.

Jag hade inte så mycket konkret att komma med men i alla fall lite kring hur vi har resonerat.

Lycka till!

wizebo skrev:
Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig lite och ge mig en del svar.. =)
2012 gjorde vi av med 14500 kwh, vilket jag tycker är ganksa lågt, eller har jag fel? Vi har 1 kakelugn vi eldar i, en vedspis och en kamin med insats... Men det vore otroligt skönt att inte behöva vaknar med 15-16 grader inne när det är som kallast ute... Plus att man måste vara hemam väldit mkt för att hålla det varmt!
När du säger 14500 kWh så är detta väl ren elförbrukning? Sedan måste du ju lägga till veden som antagligen utgör den större delen av uppvärmningen.

Vi konverterade för dygt ett årsedan från direktverkande el + LLVP. Gjorde jobbet själv. Egentligen ganska enkelt och kul.

Konverteringen till vattenburet menar jag att räknar hem sig direkt i form av värdeökning på huset.

Bergvärmen räknar hem sig på några års sikt. Därtill är komforthöjningen avsevärd och egentligen skäl nog.

Sedan kan man ju säga att med 15 grader i huset så tillgodoser du ju inte husets värmebehov. Så även om du eldar billigt nu så eldar du ju inte tillräckligt.

Vi gjorde av med 10 kbm ved under 2012, så en kostnad på ca 4000 tillkommer... nej precis, när det är riktigt kallt ute hjälper det inte att elda mkt! =( Somd u säger så är väl komforten väldigt viktig med men just om det är lönt att lägga ner en massa pengar, antar att det lander på 200-250000 :- och det är ju en ganksa stor investering i sig. Men jag komemr väl ändå inte kunna sänka antalet kwh per år mot det vi förbrukar idag?

wizebo skrev:
Men jag komemr väl ändå inte kunna sänka antalet kwh per år mot det vi förbrukar idag?
Det beror ju på ditt behov av hushållsel. Jag utgår från att 14500 är inklusive hushållsel ?

Min efterkalkyl för konverteringen:
Rör, kopplingar, fördelare 20 tkr
Radiatorer (21 st), anslutningar, ventiler 75 tkr
NIBE 1245 värmepump, borrning och installation 130 tkr

Huset är 200 kvm.

Jag valde dyrare radiatorer av estetiska skäl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.