Första riktiga vintern i ett hus med vattenburna element. Spännande på många vis eftersom jag blir alldeles villrådig när något inte funkar som jag vill att det ska. Dags för detta eminenta forum att ge sig på följande fråga:

Ett par av radiatorerna går bara att ha på full värme eller inget alls. Om jag skruvar upp termostaten till 5:an, dvs max, blir radiatorerna rejält varma. Om jag då skruvar ned till 4, blir det istället helt kallt.

Betyder detta att det är fel på termostaten, eller kan det vara något annat?

Låter väl ungefär som en fungerande termostat gör. På 5 vill den uppenbarligen ha varmare än det är i rummet nu, men på 4 vill den ha lite kallare, så den stänger elementet och väntar på att temperaturen ska gå ned lite.

Hur varmt har du i rummet? Det är det som är det intressanta, inte hur varm radiatorn är. Om termostaten fungerar som den ska så ska den stänga om du vrider ner den till under rumstemperatur. Då blir radiatorn kall. Vad är det för fabrikat på termostaten?

Där har du ju en poäng och jag känner mig aningen skamsen. :)
Men...jag tycker mig aldrig känna att elementet är varmt när det står på lägre nivå än 5. Inte ens när rummet är märkbart kallt. Om så är fallet (får testa under någon dag), är det då termostaten jag bör misstänka tro?

Termostaterna är av Danfoss-typ. Ålder är okänd. Några ser klart gamla ut, medan några verkar modernare. Tidigare idag var det omkring 18 grader i rummet. Termostaten stod på 3. Ställde upp den på 5 och efter ett tag blev det riktigt varmt i rummet, kollade dock inte temperaturen. Ställde då ned termostaten till 3 igen och det blev snart smällkallt i rummet. Känns inte helt rätt?

Vet ju inte hur gamla termostaterna är, men 3:an bör motsvara ca 19-20 grader, 4:an torde motsvara 23-24 graders rumstemperatur. Är de gamla så kan känselkroppen ha gjort sitt, och regleringen blir mindre exakt.

Tack för era svar. Ska studera hur termostaterna funkar genom "tester" i helgen :)
En fråga dock. Hur vet man vilken termostat som passar om man vill köpa en ny?

Man listar ut vad man har genom att undersöka termostaten och ventilen och köper en som passar samma sorts ventil. Eller också byter man hela ventilen till en sort man vill ha med tillhörande termostat. Lämpligen på sommaren eftersom det innebär driftstopp på värmen.

Kan du ta en bild, så kan vi nog klura ut vilken som passar.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hittade en termostat i ett skåp i källaren. Får väl tacka förre ägaren att han sparade en och annan reservdel till ditt och datt. Har monterat dit den och väntar nu på att se om det hjälper. Återkommer annars med bilder under morgondagen. Stort tack så länge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.