Till vårt nybygge (170kvm) har jag om min fru har hittat en vattenmantalad tunnelkamin, "som vi bara ska ha".
Så återstår att koppla upp den mot en framtidsäkrad (förberedd för sol, VP etc) ackumulatortank. Läste artikeln på byggahus "ackumulatortank hjärtat i värmesystemet" som sa "en acktank kostar ca 30-40tkr installerad" och blev därför väldigt förvånad när min rörmokare (för resten av byggets rör) gav mig nedan offert på 86tkr med påkoppling på vv och golvvärme:

Jag har bett om offert där den placeras i uthuset, se skiss, och då pratade vi om ca 3 m kulvert. Nu vill ska det dras en kulvert även från kaminen rakt under plattan till uthuset. Detta istället för att dra i platta till husets ände, vilket jag inte riktigt kan förklara varför.

offert acktank.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den långa kulverten under plattan (om man ens behöver den??) förklarar en del av priset, men inte allt va?

Var byggahus-artikeln snål, eller jag girig? Eller har jag missförstått den, kräver jag mer av mitt system som fördyrar? Jag kan rätt lite om detta, men vet att jag vill ha det! I min enfald trodde jag nybygge-installation kanske t.o.m. kunde vara lite billigare än installation i gammalt hus/rörsystem. Finns det några andra här på forumet som fått sådant installerat av rörmokare? Är det all styrteknik som kostar, en annan rörmokare rekommenderade CTC's smarta tank som ett mer färdig system, kan det vara värt att undersöka? Vet inte om jag kan motivera denna kostnad långsiktigt.

Skärmavbild 2013-01-19 kl. 10.46.38.png
Skapa konto

• acktoffert.png
    Skapa konto
Redigerat:
Det är ju bara 3 dagars arbete, vilket inte låter mycket. Övriga produkter är ju väl specade så där kan du ju jämföra pris på nätet (tanken verkade ha ett normalt pris)

Stora frågan är alltså om du behöver allt eller om det går att göra en enklare konstruktion med mindre komponenter...

Precis! Det är just det där med "enklare konstruktion med mindre komponenter" som jag är känner mig väldigt utlämnad på just nu. Inte van att vara i den sitsen vid inköp, men shuntar, laddomater och liknande – det är lite uppförsbacke på inlärningskurvan.

Nån som exempelvis kan förklara behov av kulvert ända från kaminen, istället för att dra rören i plattan och kulvert det sista?

Eller posten kopplingar á 8000kr?

Du triggar inte på 2x35+13m kulvert på ett avstånd <20m då? =)

@13th Marine: Ja det är väl meter? Diagonalt från kamin (under plattan som han vill göra) till acktanken i uthuset så blir sträckan ca 15m enkel väg. Tog för givet att *35* det var dubbel väg, med marginal.

Men som sagt, jag fattar inte varför rören inte dras i plattan och sen gå ut i kulvert? Blir det krånglig koppling?

Varför behöver han 35m >dubbel< kulvert, eller finns det nått annat han också ska dra? Jag vet inte om det krävs kulvert eller inte, men jag tycker det låter långt...

Vad kostar liksom koppar-rören för detta? Har jag gjort bort mig som har kaminen 10m bort i huset? Kan man kanske säga att 4000kr av de 8000 kronorna beror av sträckorna? Vi snackar ju exklusive, vilket ihop med de 14000 exkl moms för kulverten blir sammantaget över 22'000 kr. Då är vi alltså nere på 64 tkr inklusive installation. Finns det mer färdiga tankar, som jag borde gå på? CTC EcoZenith, nått annat?

Hm...

Priserna ser ju rimliga ut, det blir ju bara mycket när man summerar... Arbetstiden verkar även den rimligt uppskattad.

Nu kan man ju se det som en investering du gör. Det är ju vad jag förstår inte bara en acktank, utan ett helt system som dessutom är ganska framtidssäkert – i uthuset kan du ju som du säger sätta en L/V-pump, koppla på solfångare mm.

Om jag får passa på att försvara artikelns: "en acktank kostar ca 30-40tkr installerad", så stämmer det ju om du ska se acken som enskild kostnad: Acktank 20tkr, lite grejer 5-10tkr, arbete 5-10tkr. Din anläggning enligt offerten är ju en del mer.

hnurre skrev:
Om jag får passa på att försvara artikelns: "en acktank kostar ca 30-40tkr installerad", så stämmer det ju om du ska se acken som enskild kostnad: Acktank 20tkr, lite grejer 5-10tkr, arbete 5-10tkr. Din anläggning enligt offerten är ju en del mer.
Men, det är väl så, me tänker ju att de andra 40tkr kanske borde stå med som tilläggsposter för att hjälpa. Du har ju exempelvis redan listat "lite grejer" jag har "lite kulvert" för 22 tkr och "lite mer grejer" för 24 tkr...

Säkert rimligt, men uppskattar er granskning eftersom jag själv hänger med lite för dåligt.

Jag tror inte du skall haka upp dig på att dom vill dra kulvert hela vägen, kopparrör med kopplingar, klammring, isolering och arbetstid kostar garanterat mer per meter.

Kostnaden drar ju iväg för att du först skall skicka ut värmen i en grov kulvert till garaget för att sedan ta tillbaks det till huset.

Har du ingen plats för en tank i anslutning till kaminen? http://www.energiteknik.net/wp/?p=535

Annars så tycker iallafall jag att det ser ut som en bra lösning och en rimlig offert om du nu inte har plats för en tank närmare kaminen.

Jag försöker inte kidnappa tråden – var ute och lade in ett nytt ilägg i min vedpanna och funderade lite bara...

Du ska ju för sjutton ladda acken genom kulverten! Även om en laddningen från en mantlad kamin inte kommer upp i samma temperatur som en vedpanna, så skulle jag definitivt överväga kopparkulvert framför PEX. Det blir lite dyrare, men du kommer att sova bättre! Dessutom bygger du ju nytt, grejerna ska ju hålla länge.

Ah just det, vattnet ska två gånger fram och tillbaka, förklarar längden på kulverten.

@analog:

Eller hur. När idén uppstod att sätta den i uthuset sa de folk att det var smart, nu börjar jag tvivla. 22 tkr verkar det kosta, och då har vi inte räknat med värmeförluster??

Tänker du värma huset med kamin eller ska du ha annan värmekälla ?

@hnurre:

Hänger inte med riktigt. Du förespråkar investeringen i kulvert, men inte enligt ovan? Eller kan du förtydliga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.