Hej,

Har precis blivit ägare till ett hus med vattenburen värme, golvvärme nere och radiatorer uppe. Värmekällan är fjärrvärme. Tror att jag har viss koll på hur det fungerar men känner att jag långt ifrån är med på hur allt hänger ihop.

Kan någon förklara för mig vad vi ser på bilderna och hur allt fungerar tillsammans? Jag kommer att ta dit en VVS-firma som går igenom installationen och justerar den. Just nu så är det bastu i undervåningen och mer normal temp en våning upp men samtidigt är värmen inte jämn i alla rum. Men som sagt, det löses på plats men min nyfikenhet på kunskap i området behöver stillas. Många av er tycker säkert att installationen ser ut som stryk och förmodligen med all rätt men det struntar vi i nu ;)

fjärrvärmeväxlare.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
shunt.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre är fjärrvärmecentralen (värmeväxlaren), den omvandlar fjärrvärmens 100-105°C till en mer lämplig temperatur för ditt hus. Den brukar innehålla två st plattvärmeväxlare (den ena sitter till vänster där), en för tappvarmvatten och den andra för värmesystemet.

Den undre är golvvärmefördelaren. På dom små vita rattarna kan du individuellt justera värmen ut till respektive slinga (rum, hoppas slingorna är uppmärkta).
Det går att komplettera de vita rattarna med radiostyrda ställdon, och termostater i resp. rum. Men det kan vara överkurs i detta stadie.
När du sedan är nöjd med de individuella temperaturerna kan du justera värmen i stort på termostatvredet där nere till vänster (vitt)
Elanslutningen är ju inte snygg måste jag säga. ;)

Om/när allt är bra injusterat borde du i framtiden bara behöva höja/sänka hustemperaturen via displayen i fjärrvärmecentralen.

GLÖMDE: På övervåningen får du i första hand justera temperaturen på respektive elements termostat, men det är möjligt att rörmokaren måste justera in hela det systemet (flödet i systemet)sen.

Redigerat:
jtl skrev:
...Just nu så är det bastu i undervåningen och mer normal temp en våning upp...
Förklaringen till detta kan vara om radiatorerna uppe och golvvärmeslingorna nere går på samma kurva.
Radiatorer och golvvärme vill i normalfallet ha olika temperaturer till sig för att hålla en behaglig innetemp. Radiatorer behöver normalt varmare framledingstemperaturer än golvvärme.

Redigerat:
Tack bax och roke för era svar.

Då stämde mina gissningar ganska bra ;) Jag har haft en rörmokare på plats som mätt temperaturen ut i golvvärmeslingorna och även returen. Efter att vi öppnat returventilen så att så mycket returvatten som ventilen tillåter går ut i systemet så är temperaturen nu nere i drygt 30 grader. Vi kommer även försöka dra ner värmen från värmeväxlaren men det påverkar ju givetvis radiatorerna på övervåningen...

Om det inte går att få en bra balans vad är då lösningen? Går det att komplettera fjärrvärmecentralen med ytterligare en värmeväxlare för golvvärmen?

Alternativet är att komplettera med antingen en egen shunt med utomhusreglering för golvvärmen, alt. magnetspolar på varje golvvärmeslang/krets med inomhusgivare på väl valda platser.

analog skrev:
Alternativet är att komplettera med antingen en egen shunt med utomhusreglering för golvvärmen, alt. magnetspolar på varje golvvärmeslang/krets med inomhusgivare på väl valda platser.
Är det inte en egen shunt jag har? Det finns en utomhusgivare som styr värmeväxlingen i fjärrvärmecentralen. Har funderat på inomhusgivare i respektive rum men eftersom bottenvåningen till största delen har sociala och allmänna ytor är det svårt att motivera.

jtl skrev:
Är det inte en egen shunt jag har? Det finns en utomhusgivare som styr värmeväxlingen i fjärrvärmecentralen. Har funderat på inomhusgivare i respektive rum men eftersom bottenvåningen till största delen har sociala och allmänna ytor är det svårt att motivera.
Du borde kunna begränsa värmetillskottet till golvvärmen via termostatvredet nere till vänster på bilden av din golvvärmefördelare(den bild du döpt till shunt).
Ett termostatvred reglerar temperaturen genom att begränsa flödet in i, antingen en radiator eller som i ditt fall din golvvärmefördelare.
En shunt fungerar så att den blandar uppvärmt vatten med returvatten till önskad temperatur utan att begränsa flödet.
Vilken metod man bör använda beror helt på hur anläggningen är konstruerad.

/Ola

Hej,

Tackar!

Himmapularen skrev:
Du borde kunna begränsa värmetillskottet till golvvärmen via termostatvredet nere till vänster på bilden av din golvvärmefördelare(den bild du döpt till shunt).
Ett termostatvred reglerar temperaturen genom att begränsa flödet in i, antingen en radiator eller som i ditt fall din golvvärmefördelare.
Ok, så det är ett sätt att begänsa den maximala mängden som värms av värmeväxlaren, nån sorts maxbegränsning?

Himmapularen skrev:
En shunt fungerar så att den blandar uppvärmt vatten med returvatten till önskad temperatur utan att begränsa flödet.
Vilken metod man bör använda beror helt på hur anläggningen är konstruerad.
Under cirkulationspumpen sitter en svart hatt som döljer en röd skruv. Jag antog att detta var för att bestämma mängden returvatten som skall blandas med det uppvärmda?

Hej igen,

Var ett tag sedan jag ställde frågan och har försökt att förkovra mig på lite olika håll.

Vad jag lyckats komma fram till så består golvvärmesystemet består av följande delar:
2st Wirsbo (Uponor) WGF fördelare
1st Uponor shunt Push 22A
Bypass samt ventiler på fördelarna

Det känns som att alla komponenter behövs för att lyckas men jag får tyvärr inte ner temperaturen på den utgående fördelaren som jag skulle önska.
Jag hade hjälp av en rörmokare som mätte temperaturen på både utgående och retur och monterade efter det två aniliggninstermometrar som visar ungefär samma temp som mättes.

Trots att jag ställer termostaten på shunten på minsta (1) och öppnar reglerventilen så mycket som möjligt så ligger utgående temp på drygt 30 grader. Cirkulationspumpen är ställd mitt mellan min och max vilket ger ett temperaturfall på ca 4 grader.

Vad kan/bör jag gå vidare med att ändra eller felsöka?

MVH,
Tobbe

Det är nog som sagt på termostatvredet du skall vrida, brukar nog gå att vrida en bit under ett. Detta minskar inblandningen av varmvatten och återcirkulerar mera returvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.