Har kört värmen enbart i 1 källaren, nu i helgen så kröp kylan till -10, vred alla radiatorer till 3, luftade dem, halv timme senare var alla varma på över delen men inte på under delen, samt toalett golvet som har raka rör från fjärrvärmen är iskalla och då men ar jag is kall kanske 15 grader, toalett golvet har jag ingen nippel för att lufta så kanske finns det luft i den, men vad är det för fel på mina element?
Har fjärrvärmen från borås energi.
Tacksam för svar och ide för att lösa detta.
Har fjärrvärmen från borås energi.
Tacksam för svar och ide för att lösa detta.
Vattenflödet genom elementen är så pass låg att all värme hinner överföras till rumsluften innan varma vattnet hinner lämna elementet. Med andra ord så tycker termostaterna att det är tillräckligt vart i rummet.
Termostarten för golvvärmen tycker att det är tillräckligt varmt utan att behöva släppa på någon värme.
Termostarten för golvvärmen tycker att det är tillräckligt varmt utan att behöva släppa på någon värme.
Ok då förstår jag när det gäller elementen , men golv värmen har ingen radiator utan är direkt kopplad.
Det var så när vi flyttade in, och har fungerat bra till nu.
Det var så när vi flyttade in, och har fungerat bra till nu.
Demmpa skrev:Vattenflödet genom elementen är så pass låg att all värme hinner överföras till rumsluften innan varma vattnet hinner lämna elementet. Med andra ord så tycker termostaterna att det är tillräckligt vart i rummet.
Golvvärmen brukar ha en egen pump, funkar den?lasseboy skrev:
Skaffa ritningar över hur det är kopplat så är det lättare att hjälpa dig.
Tyvärr finns det inte nån pump för den,
Varm vattnet från fjärrvärmen går ut och sen delar sig ner till golv värmen i toan, koppar rör fram till hålet i vägen sen likande pex rör, ända ditt känner jag värmen men sen genom väggen och till toa golvet iskallt. ska ta en bild när jag kommer hem.
Varm vattnet från fjärrvärmen går ut och sen delar sig ner till golv värmen i toan, koppar rör fram till hålet i vägen sen likande pex rör, ända ditt känner jag värmen men sen genom väggen och till toa golvet iskallt. ska ta en bild när jag kommer hem.
Att ha både golvvärme och radiatorer inkopplade på samma pump brukar skapa en massa problem. Början och slutet på golvvärmeslingan vill man ha så lika som möjligt, samtidigt vill man inte ha samma höga temperatur i golvvärmeslingan som man har fram till elementen.
Det finns system, åtminstone för små värmegolv, där man driver runt cirkulationen med en ejektor, så vattnet snurrar flera varv i slingan innan det åker tillbaka till värmekällan. Man kan därmed ha en hyfsat jämn temperatur i slingan, men ändå lägre än vad det är i radiatorslingan. Det kräver dock ett skapligt tryck från cirkulationspumpen, vilket du inte verkar ha i ditt system nu. Förutom de möjliga orsaker som redan nämnts kan det även bero på luft i cirkulationspumpen, vilket gör att den ger dåligt tryck, eller den kanske t.o.m. har stannat helt så den lilla cirkulation du har är självcirkulation.
Han aldrig ta nått foto igår men kollade lite på det innan lägg dags. Golvet i toaletten blir varmt de första 10 cm där jag vet att rören börjar (Troligen luft då) .
Cirkulationspumpen har 3 lägen I, II & III provade öka den till II men märker ingen skillnad.
Tror att Cirkulationspumpen fungerar då det surrar i den och killar lite när man håller handen på den.
Ska se om jag har nån avluftning i själva fjärrvärme skåpet, har jag inte det så är det väll bara att kapa rören och få ditt en nippel som jag kan av lufta med.
Har bott i huset i 6 år och har fungerat bra och golv värmen i toan har vart riktigt go, aldrig för varm tror att fjärr värmen sjäv styr hur mycket värmen den släpper ut. Finns väl en mätare där jag kan se det så ska kolla detta!
Cirkulationspumpen har 3 lägen I, II & III provade öka den till II men märker ingen skillnad.
Tror att Cirkulationspumpen fungerar då det surrar i den och killar lite när man håller handen på den.
Ska se om jag har nån avluftning i själva fjärrvärme skåpet, har jag inte det så är det väll bara att kapa rören och få ditt en nippel som jag kan av lufta med.
Har bott i huset i 6 år och har fungerat bra och golv värmen i toan har vart riktigt go, aldrig för varm tror att fjärr värmen sjäv styr hur mycket värmen den släpper ut. Finns väl en mätare där jag kan se det så ska kolla detta!