Hej. Det var ett tag sen sist. Vi byggde hus 2008 och fick mycket tips och råd härifrån. Mycket bra forum. Nu byggs garage som kommer att även omfatta pannrum.
Är mycket sugen på detta med fliseldning. Har nu dragit på mej :rolleyes:i.o.m ett arbetsbyte en 50 kw Högfors 17S Nova panna (tror detta va modellen,orkar ej gå ut och kolla..). Iallafall 50 kw gjutjärnspanna årsmodell -95 som enbart har körts med olja.
Nu till funderigen: Vi har 170 m2 bostad i ett plan + 120 m2 garage båda med golvvärme. Kan man docka en stoker till denna panna? Upplever att pannan är en aning övedimensionerad mot mitt behov. Hur funkar en stoker på tex 20 kw i 50kw panna? Uppstår problem ? Räcker 20 kw stoker eller behövs 40 kw för mitt behov?
Det finns olika grovlek på matarskruven har jag förstått. ca 90 mm e den mindre (säätötuli). Grövre skruv funkar bättre förstår även jag men var går den egentliga skillnaden?

Sågspån: Enbart sågspån i stoker. Fungerar? Funkar inte? Diskussion :D

20 kW i en panna avsedd för 50 kW kommer ge väldigt låg rökgastemperatur med risk för kondensering, flis brukar ju inte precis vara ett torrt bränsle.

Sågspån fungerar säkert i en panna som är avsett för detta. Det kan ju vara ett ett torrt bränsle, men det beror på var sågspånen kommer ifrån.

Varför inte investera i en riktigt modern flispanna istället?

En helt ny panna ryms inte riktigt med i budgeten denna gång, dessutom fick jag ta denna panna för mer eller mindre bara jag fixade bort den och tänkte nu att jag skall försöka få med en i bilden på nått hörn. Skorstenen blir i rostfitt

Skulle 40 kw fungera bättre då med tanke på kondensering?

40 kW med en akumulatortank så pannan går on off kunkar fint

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.