18 666 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Sprucken panna / läckande shuntventil ?
[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD]1 lossa fyra bultar, ordna en plastpåse med trasor i , knytnävsstorlek. lossa shunten, tryck in hemmagjorda pluggen fort .då behöver du inte tappa hela systemet på vatten(plastpåse med trasor) klipp till en packning av 1 mm packningspapper montera tillbaks shunten.2. Mitt tips är att det läker innanför shunten. bryt strömmen till pannan,och cirk-pumpen.lossa två skuvar eller poppnitar på vardera sidan vik sedan den långsmala plåten runt shunten och vik sedan åt sidan .peta sedan bort isoleringen runt shunten och kolla om det läker runt den inre shuntplåten, lika med fyra bultar till.
obs pannan ska vara kall då du jobbar med detta .he bara att jobba på[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2 kanske bäst att tömma systemet på vatten.
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TR]
[TD]1 lossa fyra bultar, ordna en plastpåse med trasor i , knytnävsstorlek. lossa shunten, tryck in hemmagjorda pluggen fort .då behöver du inte tappa hela systemet på vatten(plastpåse med trasor) klipp till en packning av 1 mm packningspapper montera tillbaks shunten.2. Mitt tips är att det läker innanför shunten. bryt strömmen till pannan,och cirk-pumpen.lossa två skuvar eller poppnitar på vardera sidan vik sedan den långsmala plåten runt shunten och vik sedan åt sidan .peta sedan bort isoleringen runt shunten och kolla om det läker runt den inre shuntplåten, lika med fyra bultar till.
obs pannan ska vara kall då du jobbar med detta .he bara att jobba på[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2 kanske bäst att tömma systemet på vatten.
[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
stiga_villa skrev:[bild][bild]
här är manometern som jag fyller på luft iin i pannan
[bild]
jag fick bort plåten på framsidan vid shuntventilen men såg inget synligt läckage. sidoplåtarna och plåten på ovansidan har jag inte fått bort för då måste jag väl demontera alla rör mm?
[länk]
[bild]
[bild]
Uploaded with ImageShack.us
finns det nya packningar till denna shuntventil? lossar jag de 4 bultarna för att ta bort den? sitter bultar längre in med
Klicka här för att svara