Jag har en gammal TMV-Alpha 1 från 1986, som endast eldas med björkved i året runt.
Jag har termomatic ERA-10 shuntautomatik och en 500L ack-tank
Igår eftermiddag möttes jag av en pöl vatten bredvid pannan, upptäckte då att det rann vatten
väldigt sakta ur pannans botten!
Har försökt lokalisera läckan utan att hitta den.
När jag började elda så avtog läckaget, och nu när pannan svalnat igen så ser jag inte längre något vatten.
Värt att nämna är att när jag eldar så fräser det i den sk sotarluckan som sitter precis ovanför vedinkastet och det är rostigt där, så någonstans läcker det uppenbarligen.
Shuntventilen sitter strax till vänster ovanför sotarluckan så kanske inte är helt omöjligt att vatten rinner bakvägen i i luckan och därför framkallar det fräsande ljudet..
Är det någon som har erfarenhet av detta? Brukar shuntarna läcka och bete sig på det här sättet?
Har letat efter en ny shunt på tex Rinkaby rör men vet inte vad det är jag söker riktigt? 3vägs eller 4-vägs tex? Hittar inte nån av dem iofs, men vet inte exakt vad det är jag är ute efter.
Oerhört tacksam för alla tips, detta var verkligen inte rätt årstid att få läckage i pannan
Jag har termomatic ERA-10 shuntautomatik och en 500L ack-tank
Igår eftermiddag möttes jag av en pöl vatten bredvid pannan, upptäckte då att det rann vatten
väldigt sakta ur pannans botten!
Har försökt lokalisera läckan utan att hitta den.
När jag började elda så avtog läckaget, och nu när pannan svalnat igen så ser jag inte längre något vatten.
Värt att nämna är att när jag eldar så fräser det i den sk sotarluckan som sitter precis ovanför vedinkastet och det är rostigt där, så någonstans läcker det uppenbarligen.
Shuntventilen sitter strax till vänster ovanför sotarluckan så kanske inte är helt omöjligt att vatten rinner bakvägen i i luckan och därför framkallar det fräsande ljudet..
Är det någon som har erfarenhet av detta? Brukar shuntarna läcka och bete sig på det här sättet?
Har letat efter en ny shunt på tex Rinkaby rör men vet inte vad det är jag söker riktigt? 3vägs eller 4-vägs tex? Hittar inte nån av dem iofs, men vet inte exakt vad det är jag är ute efter.
Oerhört tacksam för alla tips, detta var verkligen inte rätt årstid att få läckage i pannan
Bild på vad, pannan? Jag har ingen aning om vart läckan kommer ifrån.
Har inga bilder dessvärre, men tyckte jag förklarade scenariot bra i texten.
I dokumentationen på pannan som jag har står det att det är en fyrvägsshunt iallafall, men det säger mig inte så mkt, trodde alla gamla pannor hade trevägs.
Knepigt att det inte verkar gå att få tag på nya såna heller.
Hittade den här bilden på google, OBS, EJ MIN!! http://user.tninet.se/~hjb354l/panna_stor.jpg
Men det är en likadan, och det är vid den översta svarta luckan till höger det är sönderrostat.
Har inga bilder dessvärre, men tyckte jag förklarade scenariot bra i texten.
I dokumentationen på pannan som jag har står det att det är en fyrvägsshunt iallafall, men det säger mig inte så mkt, trodde alla gamla pannor hade trevägs.
Knepigt att det inte verkar gå att få tag på nya såna heller.
Hittade den här bilden på google, OBS, EJ MIN!! http://user.tninet.se/~hjb354l/panna_stor.jpg
Men det är en likadan, och det är vid den översta svarta luckan till höger det är sönderrostat.
Låter helt enkelt som att pannan rostat sönder, påfyllningen som inte är tät kanske? rinner det vatten från expkärlet?
Är väl inte så mycket man kan göra mer än att öppna och titta var vattnet kommer ifrån..
Jag vet inte vilken shunt detdär är men jag tror det är Den här.
Dom har ju en packning i botten som kanske kan börja läcka, jag vet inte..
Är väl inte så mycket man kan göra mer än att öppna och titta var vattnet kommer ifrån..
Jag vet inte vilken shunt detdär är men jag tror det är Den här.
Dom har ju en packning i botten som kanske kan börja läcka, jag vet inte..
Nej det rinner inget vatten från expansionskärlet.. Har öppet kärl.
Har plockat isär så mycket jag kan, och ser inga tendenser till läckage på själva pannan i sig.
Det är ganska mycket rost kring shunten kan jag se, men i skrivande stund inget vatten.
"Pilla Loss och undersök" det låter så enkelt
Det är mitt i vintern, och jag har inga superkunkaper om detta, och verkligen inte råd med rörmokare. Hade jag pengar skulle jag förmodligen inte ens vara medlem här.
Men att ta bort shuntventilen kräver ju i sin tur en tömning av hela värmesystemet och noll värme inomhus.
Förstår att det inte är så mkt att göra åt, men min förhoppning hade varit att skiten skulle få leva tills vår/sommaren.. Eftersom det rostat så mkt borde det ju ha läckt en längre tid..
Har plockat isär så mycket jag kan, och ser inga tendenser till läckage på själva pannan i sig.
Det är ganska mycket rost kring shunten kan jag se, men i skrivande stund inget vatten.
"Pilla Loss och undersök" det låter så enkelt
Men att ta bort shuntventilen kräver ju i sin tur en tömning av hela värmesystemet och noll värme inomhus.
Förstår att det inte är så mkt att göra åt, men min förhoppning hade varit att skiten skulle få leva tills vår/sommaren.. Eftersom det rostat så mkt borde det ju ha läckt en längre tid..
Hur går det med "pillandet"?
Eftersom det fräser när du eldar tror jag att det samlas vatten i isoleringen när pannan är kall.
Om läckaget är ringa kan du rycka på axlarna och hoppas på det bästa och fylla på lite vatten IFALL det behövs.
Till sommaren kan du i godan ro undersöka = "pilla" för att se var det läcker.
Pillimasaren: Staffan
Eftersom det fräser när du eldar tror jag att det samlas vatten i isoleringen när pannan är kall.
Om läckaget är ringa kan du rycka på axlarna och hoppas på det bästa och fylla på lite vatten IFALL det behövs.
Till sommaren kan du i godan ro undersöka = "pilla" för att se var det läcker.
Pillimasaren: Staffan
Ja om vi säger så här, det har inte blivit värre. Så än sålänge har jag inte vidtagit några särskilda åtgärder mer än att jag håller extrem koll på vad som händer.
Har inte lyckats lokalisera läckaget mer än att min shunt är väldigt rostig även den.
Det samlas en hel del vatten runt shunten när jag eldar.
Vore väldigt bra om det kunde hålla sig på den här nivån så kan jag roa mig till våren och göra allt i lugn och ro istället.
Hur ofta är normalt att man ska behöva fylla på ett system?
Har öppet expansionskärl på vinden.
Jag har i snart tre års tid fyllt på en gång i veckan.. Hur mkt vet jag inte, men har spolat en stund iallafall.
Har aldrig tidigare sett läckage någonstans, och trycket i pannan har hållt sig på stadiga 0.6 bar hela tiden.
Har inte lyckats lokalisera läckaget mer än att min shunt är väldigt rostig även den.
Det samlas en hel del vatten runt shunten när jag eldar.
Vore väldigt bra om det kunde hålla sig på den här nivån så kan jag roa mig till våren och göra allt i lugn och ro istället.
Hur ofta är normalt att man ska behöva fylla på ett system?
Har öppet expansionskärl på vinden.
Jag har i snart tre års tid fyllt på en gång i veckan.. Hur mkt vet jag inte, men har spolat en stund iallafall.
Har aldrig tidigare sett läckage någonstans, och trycket i pannan har hållt sig på stadiga 0.6 bar hela tiden.
Hej
Har sett detta innan, det som läckt då är de gamla oringarna i shunten,ESBE har reserv oringar för ett par tior.
Var dock noga med att slipa rent inne i shuntventilen och på sliden innan du monterar ihop den ,annars läcker det bara igen
Lycka till
/Cerwin
Har sett detta innan, det som läckt då är de gamla oringarna i shunten,ESBE har reserv oringar för ett par tior.
Var dock noga med att slipa rent inne i shuntventilen och på sliden innan du monterar ihop den ,annars läcker det bara igen
Lycka till
/Cerwin
Får sällan luft i systemet så luftar nästan aldrig elementen.abrovink skrev:
Sitter en automatisk avluftare på högsta punkt i pannrummet, men varken hör eller ser något vid den ventilen.
Kanske är det läckaget i min panna som gör att det behöver fyllas på så ofta.
Dock verkar det inte läcka SÅ otroligt mkt som den volym jag måste fylla på.
Bör ju inte läcka i element/elementrör, för den läckan borde jag sett i golv och tak..
Rörmokare säger ju att såna där rör håller i tusen år typ
hej löste du problemet? Jag har ev en läckande shunt med, likadan Alpha panna! Elementen frös sönder i stugan. dom e svetsade och provtryckta. jag provtrycker förnärvarande med luftryck och har satt din en manometer på pannan. Nån stans försvinner trycket, tror inte det är i elementen för det borde bli blött på golven då. Shunten stog på bara varmvatten ett tag dvs längst till vänster och då försvann trycket direkt och manometermätaren sjönk.. Nu så tar det ca 20-30min innan jag ser att trycket sjunker. har några bilder på pannan ska försöka ta bättre i helgen
Redigerat:
ingen som har nån idé?
Det är ganska raskt gjort att lossa plåtarna på sidorna på Alpha-pannorna, lossa och stoppa in handen och känn efter runt shunten om du misstänker den. Det kan nog hänga några deciliter vatten i isoleringen innan den börjar droppa ut så det syns på golvet. Ta även och lossa plåter över vv-beretaren och kolla där.
Jag har en avklädd sådan panna stående, fast några år nyare så några anslutningar har flyttat sig. Om du vill kan jag ta en bild och slänga upp. Då får du ju se henne naken och vet var du ska leta efter!
Jag har en avklädd sådan panna stående, fast några år nyare så några anslutningar har flyttat sig. Om du vill kan jag ta en bild och slänga upp. Då får du ju se henne naken och vet var du ska leta efter!
Redigerat: