Hej

Funderar på hur jag bäst delar upp värmesystemet efter ack tanken.
Ska jag först ha CP till radiatorerna och sen dela och gå ner till golvvärmen eller ska jag dela på det innan pumparna?
Hoppas ni förstår hur jag tänker.

kopplagv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur stort är GV systemet? Om det bara är en slinga så brukar en komplett grupp typ LK's M60 med egen pump och shunt vara ett bra val.

Om det är ett större system så brukar man ju ha en CP till fördelaren och cirkulera inom slingorna. Det k an ju vara lämpligt att shuta ned akktankens 40-90c till stabila 35-40 innan fördelaren. För att kunna få jämnare temp inom slingan, och i förlängningen resp slinga/rum.

Så min åsikt landade väl i två shuntar, en till raddar som stryrs mot lagom framledning för dom, och en till GV som fördelaren hämtar sin från. Därmed två pumpar :)

Redigerat:
Den biten är jag med på. Det jag undrar är ju om jag ska dela före eller efter radiatorpumpen. De svarta ringarna på bilden är CP. Och den stora svarta saken är acktanken

Dela före så får du helt oberoende kretsar, bäst så av flera skäl och kommer du åt så lätt så är det inget att tveka på.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Spelar nog inte så stor roll, nog mer beroende på vilket styrsystem du väljer.
Kostnaden för alt1 är väl lite mindre tror jag. Men det är mest en känsla på antalet komponenter inblandade.
Jag gillar tanken med GV separerat, så kan man mata lite värme i det även på senvår/tidig höst om man vill ha varma golv i hall och bad tex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.