Har luftat det så att jag får det varmt på överdelen men jag kan inte bibehålla värmen när jag stänger av ventilen för luften. Hur kan jag lufta nedre delen så att vattnet cirkulerar i elementet? ImageUploadedByByggahus.se1387462127.451372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
luften är ju högst upp i elementet.
vattnet cirkulerar i elementet.
den där längst ner öppnar du om du vill tömma elementet på vatten.
har du fyllt på med vatten i systemet?

Jo då, det kommer ut vatten när jag luftar samtidigt som jag har vridit termostaten till max. Vatten går liksom inte ner och ut till det nedre röret....

Prova att stänga termostaten helt och lufta, vattnet ska då komma in bakvägen och trycka luften framför sig ur elementet. Kommer det ingenting så är det stopp i returen, tillskruvad strypventil eller igensatt.
Har elementet varit nerplockat? Man brukar då stänga bägge ventilerna, för att vattnet inte ska rinna ut.

Jo den har varit nerplockad! Får jag igång vatten ifall jag luftar länge? Den skruven som sitter på nedre delen är en skruv som nästan är omöjlig att vrida....

På nedre röret inne vid väggen har du en ventil med ett skruvlock på, gänga av locket, under så sitter det en ventilkägla med ett mejselspår, öppna denna något varv åt vänster.
Var försikig när du öppnar locket, finns en liten risk att det är nåt knas och läcker men normatl ska det bara vara att ta bort.

Det nåt svart pappaktigt, finns det skruv under den?

ImageUploadedByByggahus.se1387467982.081851.jpg
Skapa konto

En packning, peta av den försikigt.

Är jag på rätt spår nu?

ImageUploadedByByggahus.se1387468757.290329.jpg
Skapa konto

Pröva att öppna den, insex fattning.

mvh

Har öppnat den ett varv, har även vridit på termostaten och elementet har blivit varmare upptill. Nedre röret är fortfarande kall ska jag öppna upp den mer eller ska jag vänta tills elementet fylls upp?

Du kan öppna den fullt, skruva försiktigt.

mvh

Tack för hjälpen! God jul

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Kolla sedan att det inte läcker från huven som du lossade för att komma åt insex skruven.

mvh

Det nedre röret (returen) skall vara betydligt svalare än tilloppsröret. Elementet avger ju värme till rummet. Ca 10-15 graders skillnad är vanligt. Att det är skillnad på temperatur i över och underkant på radiatorn är helt normalt då varmt vatten vill stiga uppåt. Det viktiga är att önskad rumstemperatur uppnås, inte att radiatorn är jämnvarm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.