Hejsan!
Är ny här på forumet och måste erkänna innan att jag är en totalt nybörjare i detta ämnet.

Jag och frugan har pratat om att värma upp ett rum i källaren som är ca 4x2 meter.
Källaren är mycket kall, och jag funderar på om det ens är möjligt.
Det sitter ett element på väggen i rummet men de har varit kallt sen vi flyttade in för 3 år sedan.
Vi har aldrig brytt oss om de rummet innan men nu funderar vi som sagt på om de e möjligt.
Det ligger betonggolv och väggarna är även dom gjutna.

Drömmen är om man kan få 18-20 grader i det rummet om det ens är möjligt.
Sen skulle det funka med 10-15 grader också iofs :)
O självklart så sitter det dörrar till dom andra rummen så att det inte läcker värme till dom

På entreplan i huset så värmer vi upp med en luft/vattenpump och olja som reserv.

Om man sätter in ett eller fler el-element eller oljefyllt element vad kan det tänkas att isåfall kosta i månaden i elkostnad? Är som jag skrev innan helt ny på sånt här :D
Och kan såna element ens värma upp när det är så kallt från början?

du kanske skulle försöka ruska liv i radiatorn som redan sitter där först...

Är det vattenburet elementet som sitter där nu?

mvh

Det bör inte vara några problem att värma. Tillverkare av element brukar rekommendera 70 W/m². Det innebär om rummet är 8 m² att du bör ha 500W eller mer. Hur mycket det kostar beror helt på isoleringen. Det är få nackdelar med att överdimensionera elementet. Men som sagt. Om det redan sitter ett vattenburet element där borde du börja med att försöka skrämma igång det.

spekerök skrev:
Är det vattenburet elementet som sitter där nu?

mvh
Japp de stämmer, ringde o dubbelkollade med svärfar :)

Avemo skrev:
Det bör inte vara några problem att värma. Tillverkare av element brukar rekommendera 70 W/m². Det innebär om rummet är 8 m² att du bör ha 500W eller mer. Hur mycket det kostar beror helt på isoleringen. Det är få nackdelar med att överdimensionera elementet. Men som sagt. Om det redan sitter ett vattenburet element där borde du börja med att försöka skrämma igång det.
Har själv överdimensionerat i källaren, nu har jag varmare där än uppe. Se till att gå igång din radiator först. Kolla termostaten, skruva bort den och kolla piggen att den inte fastnat i stängt läge. Lufta elementet. Börja där, har du vattenburen värme skall du absolut inte stoppa in ett el element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.