Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
Är på väg att börja renovera vårt sovrum på ovanvåningen i en villa från 1927. Murstocken tar ca 1 m av väggen och vi har funderat på att det kunde vara snyggt att frilägga den för att bryta av lite med gammalt och nytt. Idag tog jag och pillade bort lite tapet, och knackade bort putsen( ca 1,5 cm tjock) på ett område. Tyvärr är det i te samma stenar som på bottenvåningen, utan större ca 25x10 cm. Fogen verkar mycket smal, och smular sönder mycket lätt.
Frågan är, går det att på något enkelt sätt att foga om denna typ av fog, och kan det vara någon risk med tätheten när putsen tas bort? Jag är ganska säker att den enda kanalen som a vänds idag, och går till kaminen, inte går ut mot denna vägg då man inte kan känna någon värme där när man eldar, vilket man kan på andra sidan. Vad tror ni?
Är på väg att börja renovera vårt sovrum på ovanvåningen i en villa från 1927. Murstocken tar ca 1 m av väggen och vi har funderat på att det kunde vara snyggt att frilägga den för att bryta av lite med gammalt och nytt. Idag tog jag och pillade bort lite tapet, och knackade bort putsen( ca 1,5 cm tjock) på ett område. Tyvärr är det i te samma stenar som på bottenvåningen, utan större ca 25x10 cm. Fogen verkar mycket smal, och smular sönder mycket lätt.
Frågan är, går det att på något enkelt sätt att foga om denna typ av fog, och kan det vara någon risk med tätheten när putsen tas bort? Jag är ganska säker att den enda kanalen som a vänds idag, och går till kaminen, inte går ut mot denna vägg då man inte kan känna någon värme där när man eldar, vilket man kan på andra sidan. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ja det lutar nog mot att knacka bort " putsen". Tyvärr är detta bakom dörren, men jag tror ändå det kommer tillföra en del, men kommer kräva en del pill att få bra.
Behandlade ni er murstock med något, lack tex?
Behandlade ni er murstock med något, lack tex?
Om skorstenen används för eldning så får man inte ta bort putsen.
Min sotare tvingade mig att putsa skorstenen på vinden trots att den varit oputsad där i 70 år. Skorstenen ska vara putsad ända upp till yttertaket. Denna regel är mycket gammal och gäller fortfarande.
Min sotare tvingade mig att putsa skorstenen på vinden trots att den varit oputsad där i 70 år. Skorstenen ska vara putsad ända upp till yttertaket. Denna regel är mycket gammal och gäller fortfarande.
Nej, vi nyttjade enkom takfärg med iblandad sättsand för att erhålla struktur på murstocken. Vår murstock har ett draget rör i sig varav värmen ej påverkar stocken, ej heller påverkas stockens täthet. I ditt fall kan det vara klokt att höra med en fackman vad avser lämpligheten att frilägga murstocken.
Samma för mig fast det då bara var en sida på skorstenen som var oputsad. Den sidan hade tidigare varit oåtkomlig då gamla vindsluckan var på andra sidanEld skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Tack för alla svar, får bli att putsa upp den igen för nu. Jag kan på förhand se att vår sotare med högsta sannolikhet skulle vara av samma inställning.
Kravet kan vara annorlunda om muren är synlig i bostaden, Då har du ju optisk "övervakning" på den.
Har ju även sett murade spisar/murstockar som aldrig varit putsade och som använts så kolla med din sotarmästare hur dom ser på det.
Onödigt att lägga ner jobb på att frilägga den helt för att sedan få krav på att den ska putsas på nytt.
Har ju även sett murade spisar/murstockar som aldrig varit putsade och som använts så kolla med din sotarmästare hur dom ser på det.
Onödigt att lägga ner jobb på att frilägga den helt för att sedan få krav på att den ska putsas på nytt.
Klicka här för att svara