8 128 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Systemet tappar tryck - ibland!
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Hej,
Jag har CTC EcoAir och EcoEl installerat sedan ett par år och det rullar på utan bekymmer. Huset är gammalt och de ursprungliga radiatorerna är kvar på övervåningen men har tidigare kompletterats med vattenburen golvvärme på entréplan och delar av källaren.
Problemet är att systemet tappar tryck! Jag provtryckte golvslingorna innan bytet av pannan utan tecken på läckage men trots det går trycket ner ibland. Långa perioder (veckor eller mer) fungerar allt bra och trycket håller sig en bit under 1 bar men sen kan det plötsligt gå ner till 0,2 eller ännu mindre.
Jag har provat att samla upp vattnet från övertrycksventilen i en hink och det kommer absolut inte en droppe där.
Kan det vara något driftläge i värmepumpen som gör att det läcker ute? Det blir ju en del kondensvatten under pumpen så det skulle knappast märkas.
Hur kan en läcka vara tät i långa perioder och sedan läcka plötsligt!?
Jag har CTC EcoAir och EcoEl installerat sedan ett par år och det rullar på utan bekymmer. Huset är gammalt och de ursprungliga radiatorerna är kvar på övervåningen men har tidigare kompletterats med vattenburen golvvärme på entréplan och delar av källaren.
Problemet är att systemet tappar tryck! Jag provtryckte golvslingorna innan bytet av pannan utan tecken på läckage men trots det går trycket ner ibland. Långa perioder (veckor eller mer) fungerar allt bra och trycket håller sig en bit under 1 bar men sen kan det plötsligt gå ner till 0,2 eller ännu mindre.
Jag har provat att samla upp vattnet från övertrycksventilen i en hink och det kommer absolut inte en droppe där.
Kan det vara något driftläge i värmepumpen som gör att det läcker ute? Det blir ju en del kondensvatten under pumpen så det skulle knappast märkas.
Hur kan en läcka vara tät i långa perioder och sedan läcka plötsligt!?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det kommer inget ur bilventilen.
Jag tvingas fylla på när trycket sjunker, däremot har jag inte kollat hur stor mängd det handlar om.
Jag tvingas fylla på när trycket sjunker, däremot har jag inte kollat hur stor mängd det handlar om.
Vilken typ av expansionstank har du?
Om det är av membrantyp,
kolla om du har gastryck på "andra sidan".
Om du inte har den elasticiteten "exapansionsmöjligheten" då vattnet ändrar volym vid temp ändringar då faller trycket vid minsta ändring eftersom vatten inte kan komprimeras.
Om det är av membrantyp,
kolla om du har gastryck på "andra sidan".
Om du inte har den elasticiteten "exapansionsmöjligheten" då vattnet ändrar volym vid temp ändringar då faller trycket vid minsta ändring eftersom vatten inte kan komprimeras.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
OM expansionskälet inte fungerar, så kommer som sagts vatten att släppas ut av säkerhetsventilen så snart systemet blir bara lite varmare, trycket går upp snabbt.
Och när systemet sedan blir lite kallare så blir det istället undertryck. Då sugs det in luft via diverse kopplingar, kopplingarna är vattentäta men inte gastäta. Och så släpps det ut mer vatten vid nästa uppvärmnings osv.
Och när systemet sedan blir lite kallare så blir det istället undertryck. Då sugs det in luft via diverse kopplingar, kopplingarna är vattentäta men inte gastäta. Och så släpps det ut mer vatten vid nästa uppvärmnings osv.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det är ett expansionskärl av expansionstyp och visst har jag funderat på om mottrycket är det rätta. Dock är det fortfarande ett faktum att det inte kommer en droppe i avloppet från övertrycksventilen så vattnet måste ta vägen någon annanstans - vart!?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Membrantyp ska det givetvis vara!
Jag skulle som första åtgärd se till att det finns luft i membrantanken så mottrycket är ca 1-1,5 bar och sedan avvakta en tid och se vad som händer.
Därefter skulle jag läcksöka i det gamla rörsystem. Det kan vara en ytterst liten läcka som kanske avdunstar i takt med läckaget. (svårt att läcksöka men det finns metoder med bl.a läcksökningsgas)
Därefter skulle jag läcksöka i det gamla rörsystem. Det kan vara en ytterst liten läcka som kanske avdunstar i takt med läckaget. (svårt att läcksöka men det finns metoder med bl.a läcksökningsgas)
Jag håller det för uteslutet att ev. läcka skulle härröra från utedelen. Du har inte värmesystemet kopplat till utedelen (frysrisk) utan den är kopplad till innedelen.Anders Johansson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jodå, EcoEl/EcoAir funkar så att radiatorvattnet går ut i uteenheten. Frysrisken hanteras med ständig cirkulation då det är under +2.
En liten läcka stämmer inte med att systemet kan hålla tätt i veckor/månader för att sedan tappa i princip allt tryck på ett halvt dygn.
En liten läcka stämmer inte med att systemet kan hålla tätt i veckor/månader för att sedan tappa i princip allt tryck på ett halvt dygn.
Ja, där ser man, nu när jag tittade på deras produktinfo så ser jag att värmeväxlaren sitter i ute-enheten.Anders Johansson skrev:
Då skulle jag nog satsat på att kolla där i första hand.
Har du lagt märke till om det blir en läcka vid tillfälle då det är stora temp. skillnader i väderomslag?
Kanske någon spricka som utvidgar sig/sluter tätt vid temp. skillnader? Lödskarv/koppling vid eller i uteenheten?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det är inte helt tydligt men min känsla är att det är mer vår/höst än under sommar/vinter. Jag får nog titta mer i uteenheten!
Är det nån annan som haft liknande beteende med EcoAir?
Är det nån annan som haft liknande beteende med EcoAir?
Kolla förtrycket, gör värmessystemet trycklöst genom att öppna säkerhetsventilen, stäng alla cirk pumpar även laddpumpen för utedelen. Pumpa i luft med öppen säkerhetsventilen normal tryck är 0,5 bar i kärlet, kompressor med luftpåfyllare är lättast gentemot en handjagare.
mvh
mvh
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag kan visserligen hålla med om att förtrycket kan behöva kontrolleras men faktum kvarstår - det går åt vatten och det sker bara ibland.
Fler idéer?
Fler idéer?