Hej

Ska bygga om köket i nya huset. På ett ställe sitter ett litet element under ett köksfönster. Jag skulle vilja ha skåp där istället. Självklart kan man ju ta bort elementet och plugga rören, men skulle det gå att montera elementet liggande under kökssåpet och sätta galler i sockeln under skåpet? Vet att värmen vill stiga uppåt, men det kanske kan fungera. Andra förslag?

//JED

Finns speciella lösningar att sätta i sockeln. Goggla "sockel radiator" och välj att kolla på bilder så ser ni hur det kan se ut.

Det finns sk, sockelvärmare. En fläktkonvektor som man monterar under skåpen. Den blåser sen varmluft genom ett galler i sockeln. Denna ansluter du på de befintliga rören.

Var aningens sen med mitt inlägg :)

hos mina föräldrar gjorde jag så att jag satt 37cm djupa bänkskåp vid elementet. Dessa gjordes så dom lätt kunde tas bort om elementet behövdes luftas eller inspekteras, satt bla. dit låsbara hjul, skippade att skruva fast i bänksivan utan endast i angränsande skåp.
Sen sågade jag ur en öppning i bänkskivan, där jag satt ett finmaskat nät, som lackerades svart som bänkskivan.

Blev en helt ok lösning då dom inte ville flytta elementet.

Tack för svaren.

Tyckte det var lite väl dyrt med sockelvärmare. Kostade ju runt 5000:-
Gällande att sätta grundare skåp så är detta en variant, men vi hade tänkt att bara ha bänkskåp med lådor och dessa finns ju bara med 60 cm djup.

//JED

Redigerat:
Finns någon variant av kickspace på Jula.

Vi drog vidare rören upp på väggen och satte ett snyggt kromat element på väggen ovanför bänkskivan, typ som en handdukstork. Vi bytte visserligen fönstren också, så kallraset var ändå minimalt.

JED skrev:
Tack för svaren.

Tyckte det var lite väl dyrt med sockelvärmare. Kostade ju runt 5000:-
Gällande att sätta grundare skåp så är detta en variant, men vi hade tänkt att bara ha bänkskåp med lådor och dessa finns ju bara med 60 cm djup.

//JED
Har bänkskåp som är 30cm till min ö. Så det finns

Såg sedan att du menar lådor...

Fred vom Jupiter skrev:
Finns någon variant av kickspace på Jula.

Vi drog vidare rören upp på väggen och satte ett snyggt kromat element på väggen ovanför bänkskivan, typ som en handdukstork. Vi bytte visserligen fönstren också, så kallraset var ändå minimalt.
Länka gärna till den på jula, jag hittar inte den. :(

En nackdel med kickspace tycker jag är ljudnivån. Det finns 2 fläktlägen finns men även den lägsta är för hög i mitt tycke.

Sorry, Julas modell var inte riktigt som jag mindes den. Fel av mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.