Värme allmänt
mushroomsroad: [citat] Hej, Jo jag känner att 3.6 kw känns ganska nära verkligen, har kollat förbrukningen mot mitt elbolag och räknar man lite så verkar det ligga runt där. Hoppas jag inte har vart otydlig nu, men det är som sagt under konstant drift, så det blir ju ändå 86,4 kwh per dag. Sedan kommer ju hushålls el så vi snittar runt 100-120kwh per dag. :) Precis som du säger kan det vara värt
martinradbo: Vi har lagt en sån där radon-plast, typ 10 ggr tjockare än vanlig byggplast känns det som, från känd tillverkare mellan 1:a och 2:a lagret cellplast i grunden. Den plasten är noggrant tejpad och går hela vägen ut till kanten för att ev. radon skall pysa ut utanför huset och inte inne i. Vi har golvvärmeslingor ingjutna i plattan och kommer lägga parkett/massivt trägolv så
Ny Husägare 2012: Nytt läckage :( Frugan klagade på att varm vattnet var lågt samt försvann ibland till duschen. Så jag provade med att ta och rengöra filtren i fjärrvärmecentralen. Och när jag skruvat ihop allt och slog på vattnet så började det läcka på ett nytt ställe. :( Skruvade bort muttern och packningen var trasig. Vad gör man en lördags kväll när inga affärer är öppna. Jag fick åka
henrikgran: Nibe hade för övrigt hört talas om att det kunde börja läcka precis där min gjorde det och att det ibland funkar att svetsa. Har även beställt en laddomat vilket inte fanns installerat då jag köpte huset
Andreas_H: Skiktningen kommer att fungera ändå, det är inte många tankar av alla miljoner som finns som har några speciallösningar. Men har man tid och lust att mecka kan det finnas fördelar att hämta.
Anderzzon: Ja det simplaste kanske är bästa lösningen. Borde gå att få till nån snyggare installation. Fick även ett tips på ett annat forum att strypa kulventilen som sitter innan pumpen, så flödet begränsas.
Krilleman: Personligen installerar jag prylar, både till mig själv och till kunder, som är godkända. Estetiken kommer alltid på andra plats oavsett installation!
adde_camilla: Ok, för nu fick det bli en vvb på el tills vidare... suck!
Eken234: Hej Är det någon som vet hur man justerar in dessa radiatorkranar? Jag vet att det finns en justerskruv längst in i hålet, men tycker inte att det händer något när man skruvar på den. Hade en rörmokare här som justerade förut och han lossade på någon av muttrarna med en polygrip. Är detta nödvändigt? Är den en yttre man ska lossa på i så fall? Tacksam för svar [bild]
Real7: Det är alltid bra att skicka så kallt vatten som möjligt, det enklaste borde ju vara en temperaturbegränsare typ blandningsventil.
HansR: [citat] Utan organiskt material blir det ingen mögeltillväxt. Fast jag kan tänka mig att många har organiskt material på plattan i form av sågspån och mindre skräp från byggnationen. Detta kan ge upphov till dålig likt. Fuktspärren på plattan, om man har en sådan, släpper sannolikt igenom lukten på sina ställen.
pelle242: Nu hjälpte ju inte längden enligt TS. Men det finns avståndsmätare som använder ultraljud. Man borde kunna sätta slangen över sändare resp mottagare och få ut en längd.
InsidersUnited: Värmepumpar går bäst på dellast, desto lägre temp desto bättre cop. Så jag skulle köra (om de är likvärdiga) dem på halvfart bägge två. Men ur komfort(läs ljud)hänseende så är luft/vatten så mycket bättre.
InsidersUnited: Absolut, står pannan i ett utrymme som kan tillgodogöra sig värmen är förlusterna inte ett problem. Står den i ett kallförråd/garage så är det inte lika bra, å andra sidan får man ju då en automatisk "frostvakt" om förlusterna räcker för att hålla utrymmet i önskad temperatur. Har själv ett pannrum, som värms enbart av pannan till ca 18C. Men i väggen mellan pannrum och
dast: [citat] Nu var det ett tag sedan, men jag hittade inte heller något så jag köpte "vanliga" termostater. Helt plötsligt gick det att ställa in en vettig temperatur.... :) Beställde från http://www.berntssonsvvs.se/sv/product/4392/TERMOSTAT-MMA-MTW-28-DEGREES-VIT-4806344 Betydligt billigare än jula.
roland53: Ventilglandret är gängat i ventilhuset med utvändig gänga och den lekande muttern som är gängad i ventilhuset (och som håller termostaten) har invändig gänga - det ser du tydligt på bilden - har inget med varandra att göra. Vad som kan ha hänt är att packningen i ventilkäglan läcker något men denna läcka bör finnas där oavsett om termostaten sitter på plats eller inte. Det är
mag00: Alltså. Nu är ju inte jag expert på något vis men tycker det är kul med ved och eldning, och har haft diverse kaminer, vedspis samt öppen spis över åren och har ALDRIG hållt på att krångla så mycket som vissa andra här verkar göra med tändningen. Kanske är det bara så har jag bara haft tur 99% av alla tändningar? Jag lägger in torr ved (bränsle) i lagom storlek (specifik
Leifgv: Inte märkligt alls,har råkat ut för strömavbrott två gånger på fyra år med vattenskada som följd inte så kul och ganska kostsamt,med oljefylda element ingen vattenskada gäller bara underhållsvärme,frostvätska 2 liter inte glykol,rostskada och hjärnsläpp möjligt!
carl fabian: Kuterlite! Stort tack för svar,låter lite enklare än jag befarat,nu vågar jag såga av rören Carl Fabian
camaro1969: [citat] om jag väljer hårda rör så köper jag garanterat en rörbock, man kan inte få för mkt prylar hemma :)
anders07: Precis, ingen större förlust men stora tjocka ryamattor kan ju isolera. Om du känner att golvet är mycket varmare under mattan än på sidan så kan det ju påverka, men då ska det vara en stor matta...
corre: Men om du skippar blandningsventilen vid acktanken och matar hela tanktempen direkt i in i VVB som är ställd något längre än vanligtvis, tex 65c. Då får du en simpel lösning som är driftbillig sålänge det finns över 65c i acktanken, och sjunker det så stöttar VVB. Om du dessutom kan skippa en inbyggd VVB i acktanken och köra med två slingor, en låg och en hög som seriematar
camaro1969: jag eldar en hel del spånskivor, det luktar skunk ibland när det ryker in men ger en jäkla värme! nu funkar inte länken längre men jag tippar på att det är någon varning eftersom det inte är bra för miljön och man vill "skrämmas" lite för att svensson inte ska elda så mkt spånskivor :)
Kuterlite: Det är en 3/8" Radiatorventil. Passar bra att byta mot dagens ventiler http://www.vvs-boden.se/mma-radiatorventil-fvr10-rak-p-5127.html?zenid=20fdb068b36d739fd9567a83cfb94853
LaT: Hej igen, om du inte har kommunalt vatten så är det oftast ingen nytta med nöd-kylslinga, eftersom kokningen antagligen sker vid strömavbrott och då får du väl ändå inget vatten till nödkylningen? Däremot är det viktigt med att dels se till att du inte kan få ång-lås och att du har en fungerande exp. (antingen öppet eller gärna dubbla s-ventiler, själv har jag 1 på ack samt 1
Soap: Nu har du tänkt till igen! :) Det är helt sant, Det är mot slutet av påfyllningen av badkaret som värmaren går som tyngst, och vid det laget har ju VVP startat för länge sedan. Att tillskottet i VP är tillkopplat kan man ju styra med vilken ramptid man har ställt in. Det tar som sagt någon halvtimme att fylla karet, när det väl är fyllt så kan tillskottet gå om det nu vill, då
thomasx: Om jag vill ha en termometer för att mäta temperaturen på vattnet på framledningen från pannan, alltså inte en anliggningstermometer utan en som mäter vattnet direkt, har ni några tips på produkter för detta?