hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Brukar ju vara populärt att jämföra förbrukningssiffror, så jag tänkte plåga mig själv med att redovisa mina höga siffror först, kanske nån mer vill dela med sig av sina låga siffror så jag blir motiverad att jaga fler kWh?
Jag jämför också graddagsjusterad förbrukning med januari året innan för att se om energibesparingsåtgärder under året haft nån effekt.
Förutsättningar:
Hushållet: 4 pers, 22 grader normal innetemperatur.
Huset: Luft/vatten-VP + Luft/Luft-VP som värmer 162 kvm dåligt isolerat hus från 1934.
Energibesparande åtgärder under senaste 12 månaderna:
Januari 2014:
Total energiförbrukning: 3347 kWh
Varav ca 1620 kWh väderoberoende (hushållsel, varmvatten m.m.)
Värmeförbrukning (väderberoende): 3347-1620 = 1727 kWh
Medeltemp: -0.7°C
Graddagsjusterad total energiförbrukning Januari 2014: 3517 kWh
Graddagsjusterad total energiförbrukning Januari 2013: 4417 kWh
Förändring Januari 2013->2014: -900 kWh (-20%)
Känner mig ändå relativt nöjd med energibesparingen som till största delen bör bero på vindsisoleringen, men kanske också en del på LLVP:en som avlastar LVVP:en som tidigare fick arbeta hårt med låg effektivitet och kompletterad med elradiatorer i vissa rum.
Jag jämför också graddagsjusterad förbrukning med januari året innan för att se om energibesparingsåtgärder under året haft nån effekt.
Förutsättningar:
Hushållet: 4 pers, 22 grader normal innetemperatur.
Huset: Luft/vatten-VP + Luft/Luft-VP som värmer 162 kvm dåligt isolerat hus från 1934.
Energibesparande åtgärder under senaste 12 månaderna:
- isolerat vinden augusti 2013.
- LLVP:en installerades mars 2013.
Januari 2014:
Total energiförbrukning: 3347 kWh
Varav ca 1620 kWh väderoberoende (hushållsel, varmvatten m.m.)
Värmeförbrukning (väderberoende): 3347-1620 = 1727 kWh
Medeltemp: -0.7°C
Graddagsjusterad total energiförbrukning Januari 2014: 3517 kWh
Graddagsjusterad total energiförbrukning Januari 2013: 4417 kWh
Förändring Januari 2013->2014: -900 kWh (-20%)
Känner mig ändå relativt nöjd med energibesparingen som till största delen bör bero på vindsisoleringen, men kanske också en del på LLVP:en som avlastar LVVP:en som tidigare fick arbeta hårt med låg effektivitet och kompletterad med elradiatorer i vissa rum.
64 m² sommarstuga från 1969 där jag bor ensam. C:a 20 grader.
Luftvärmepump: 376 kWh
Golvvärme badrum: 301 kWh
Resten: 376 kWh
Totalt: 1053 kWh.
Till det kommer en del ved som sannolikt innebär en större osäkerhet än månadens avvikelse från normalårets temperatur.
Luftvärmepump: 376 kWh
Golvvärme badrum: 301 kWh
Resten: 376 kWh
Totalt: 1053 kWh.
Till det kommer en del ved som sannolikt innebär en större osäkerhet än månadens avvikelse från normalårets temperatur.
Skulle säga att du till att börja med ska titta på hushållselen, den känns väldigt hög!
Vi är 3 pers varav en dataspelsnörd med en egen förbrukning på ~375kWh/m, vår totala hushållsel med vv & ftx-ventilation brukar ligga på ~1.000kWh/m
Vi är 3 pers varav en dataspelsnörd med en egen förbrukning på ~375kWh/m, vår totala hushållsel med vv & ftx-ventilation brukar ligga på ~1.000kWh/m
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Helt rätt, den är för hög. Ska göra en grundligare undersökning om några veckor när jag kan släcka ner huset och gå igenom alla förbrukare var och en för sig, det försvinner en del kWh i okända förbrukare just nu. Men det är ett ämne för sig.lat skrev:
705kwh. 140kv 4pers. Varmvatten vi vvb och värme via ved och kärlek
TV, n står på många h
TV, n står på många h
Hus byggt 1997. 349 kvadratmeter uppvärmt (varav 100 är i källaren. 2 personer i hushållet + lite husdjur. Jordvärme + vedeldning. Ca 20 grader inomhustemperatur. Var rätt många dagar med 15-20 minusgrader så gick åt en hel del ved.
Förbrukning: 1986 kWh
Förbrukning: 1986 kWh
3400kwh Norrbotten med medeltemp -11 stod det nog i tidningen. Men var ett par veckor som var -20 till en bit över 30.
Luftvärme och kakelugn.
Luftvärme och kakelugn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
719 kWh totalt. 108 m2 hus, byggt år 2010 i Halland, med två personer i hushållet.
LLVP plus brasor i kaminen då och då.
LLVP plus brasor i kaminen då och då.
4751 kwh på senaste räkningen (plus eldning)..
- Ca 120 m2 bottenvåning i boningshus, med 20 grader, gammalt stenhus.. värms via jordvärme + några delar av källaren... elvärme i två rum uppe. Har eldningsmöjligheter.. nyttjade de kallaste dagarna..
- 120 m2 gästsvit som har underhållsvärme i stalldelen (med ca 10-13 grader) via oljefyllda element
- 50 m2 lägenhet i logen (defekt luftvärmeump som inte går vid minusgrader..) värms med element och eldning (23 grader och har öppet till nock).
Förbrukningen inkluderar två hushållseler och varmvatten.. också (vi är två vuxna i ena hushållet och en vuxen i andra hushållet/lgh).
Bor i skåne
Tror det är ganska bra trots allt..??!
(varit snäll vinter)..
(I år kommer vi investera i en lvp till gästsviten och en ny lvp till lgh.. )
MVH Sandra
- Ca 120 m2 bottenvåning i boningshus, med 20 grader, gammalt stenhus.. värms via jordvärme + några delar av källaren... elvärme i två rum uppe. Har eldningsmöjligheter.. nyttjade de kallaste dagarna..
- 120 m2 gästsvit som har underhållsvärme i stalldelen (med ca 10-13 grader) via oljefyllda element
- 50 m2 lägenhet i logen (defekt luftvärmeump som inte går vid minusgrader..) värms med element och eldning (23 grader och har öppet till nock).
Förbrukningen inkluderar två hushållseler och varmvatten.. också (vi är två vuxna i ena hushållet och en vuxen i andra hushållet/lgh).
Bor i skåne
Tror det är ganska bra trots allt..??!
(varit snäll vinter)..
(I år kommer vi investera i en lvp till gästsviten och en ny lvp till lgh.. )
MVH Sandra
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg