Har tänkt att bygga vattenburen värme i etapper. Istället för att köpa en vanlig vvb hade jag tänkt att köpa en acktank och en vattenmantlad kamin/spis/panna. Solslingor och värmepump kanske installeras i framtiden. Självdragssystem är nog uteslutet pga bestämd plasering av acktank. Och jag vet inte om jag vågar ha ett öppet system.

Så frågan är: Vilken typ av acktank kör jag sattsa på?

Hade tänkt att besvara min egen fråga om det nu är någon som undrar vad det är för skillnad på acktankarna.

En dubbelmantlad acktank har fördelen med att den kan störttappas. Är tank 60 grader är också varmvattentanken 60 grader och kan då tappas tills värmen är slut. Det negativa är allt annat. Dålig avkylning i botten och kan vara en källa till dålig skiktning. Dyr. Dålig solvärmeutbyte om solslinga finns. Risk för legionella.

En acktank med två slingor. Förvärme och efter värme på vv. Klarar inte lika stor störttappning och hela tanken blir kallare och kallare. När tanken är 30 grader och ska fortfarande ge vv blir inte vv varmer än 25 grader vid en opulent vvx.

Det bästa är tappvattenautomat. Då tas vatten ut i tankens topp och växlas i vvx. Returvattnet går in i botten på tanken och kyler ordentligt. Dvs att om du har 750l acktank som är 60 grader, kan du i teorin, tömma tanken på ca 700l 60 gradigt vatten. Nackdelen är att priset på tappvattenautomat är ca 10 000:- dvs ungefär lika mycket som en till tanken.

Hoppas detta hjälper någon

Vad har du valt för något?

Jag själv har precis bestämt mig för CTC EcoZenith i550. Den kan ge enormt med varmvatten och har flexibiliteten för vattenmantlad kamin, värmepump och sol med inbyggd styrning för allt. Solslingan går in i botten, pumpen i mitten och kaminen på toppen. Shunt-styrning till flera värmezoner.

Jag kommer att bygga ett rätt stort system. Har nämligen mitt system som examensarbete. Det jag väljer är en 750l tank med solslinga i botten. Två utgångar (längst upp och längst ner) för tappvattenautomatik. 3st utgångar för värmekrets. Högst upp, i mitten och nästan längst ned. Värmen till radkrets styrs med bivalent shunt.
Till detta har 4500l slavtank :)
Värmen blir nog vedpanna och sol. Räcket pengarna blir det även en värmepump :)

Det är inte jättesvårt att bygga en egen tappvarmvattenautomat (TVA). Många har gjort det på detta forum inklusive jag själv. Sök i gamla trådar. Om du köper bästa tänkbara delar och bygger bästa tänkbara maskin så kommer du undan med långt under halva summan du nämner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.