Håller på att klura lite på blivande värmesystemet och har nu fått lite olika bud vad det gäller dimensionen på matningen från VP.
Huset är ett tvåvåningshus i souterräng. Värmesystemet består av en FLVP (NIBE F 750) som har 22mm anslutning på värmekretsen. Själva uppvärmningen består av 5 slingor med golvvärme på bottenvåning (tot ca 80-85 m2 där shunt kommer att monteras) och 7 st radiatorer på övervåningen i ett tvårörssystem matade från en fördelare. Varje radiator har P= ca 1000W och det är beräknat på ett 55/45 system. Enligt rörfirman som jag pratade med var det inga problem att mata både golvvärmen och radiatorfördelaren med en och samma 22mm stam.
När jag sökte på nätet hittade jag VVS-handboken och där pratar man om att ett PEX 32x3 klarar av att leverera ca 10kW vilket är i "närheten" (om än i underkant) av mitt maximala effektbehov vilket inte rimmar med en 22mm stam.
Frågan är kort och gott, vad ni har för synpunkter, erfarenheter och förslag för val av dimension och typ av rör till matning till/retur till fördelarna av golvvärme och radiatorer?