Shunten på bilden verkar inte direkt funka så bra eftersom elementen blir glödheta, Trots att den står på min så leder den ut samma temp på radiatorslingan som i tanken (60-65 grader). Hur går man tillväga för att byta den, eller går den att reparera?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göran.W
Fel kopplad ?
Det ska vara en anslutning för varmt vatten in
En anslutning där element returen går in.
Och värmen ut på elementen ska anslutats på det tredje stället.

Det vara vattnet och element returen ska blandas så rätt temperatur går ut på elementen.
 
Krilleman
Det känns som att axeln rör sig. Dock går den inte hela vägen upp utan stoppar vid 7.
Det finns ju bara två anslutningar. Den ena går till framledning och den andra till returen.
 
Göran.W
Den 3:e är isf inne i fästanordningen till pannan.
Har aldrig delat en sån men det borde inte vara så svårt som den ser ut.
 
Krilleman
Det är en 4-vägs ventil. Tillopp och retur ovan pannan och två anslutningar ner i pannan, en i ovankant som tar upp hetvatten och en i botten som leder ner kallt returvatten.
 
Kommer hit en röris imorgon. Tack för alla svar och idéer! :)
 
  • Gilla
Patrik Svensson7
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.