träbjälklag cc30 (ev kortlat)
glespanel 28x70 med 20mm slang + plåt i

ett lager golvgips 13 mm som skruvas genom plåtar in i glespanelen
ett till lager 13mm golvgips som limmas och skruvas ända ner i glespanelen

sedan klinkers på detta

Jag vet inte om man ska skruva golvgipsen, har fått för mig att det ska limmas. Känns lite tidsödande att skruva, två gånger dessutom. Blir ett fasligt mätande så du inte träffar slangen.

thestrut skrev:

sedan klinkers på detta
Jag har som du beskriver. Dock glespanel av 70 x 21. Första gipslagret skruvat i glespanelen. Andra lagret golvgips (förskjutet så att skarvar inte hamnar på samma ställe) skruvlimmat med Ardex S48. De senare skruvarna togs sedan bort för att eliminera risken att de tränger upp i tätskiktet.
Golvvärmen funkar bra. Jag har dessutom ett T2 Quicknet under klinkersen för ev. sommardrift.

Var noga med att rita upp var slangen går så du inte behöver tveka med skruvarna ;).

Redigerat:
imported_Benno skrev:
Jag har som du beskriver. Dock glespanel av 70 x 21. Första gipslagret skruvat i glespanelen. Andra lagret golvgips (förskjutet så att skarvar inte hamnar på samma ställe) skruvlimmat med Ardex S48. De senare skruvarna togs sedan bort för att eliminera risken att de tränger upp i tätskiktet.
Golvvärmen funkar bra. Jag har dessutom ett T2 Quicknet under klinkersen för ev. sommardrift.

Var noga med att rita upp var slangen går så du inte behöver tveka med skruvarna ;).

TACK! Precis vad jag ville höra! att någon gjort det och att det fungerar!

för min del är det ju inte våtrum så något tätskikt behöver jag inte oroa mig för.

vad har du får längd på golvåsar? och vilket ccmått? 30?

Ardex S48 har jag förstått ska vara svindyrt... så får se hur man limmar det...

du har inge flytspackel ovanför dessa gipsskivor?

vad har du för slangdimension? och du har plåtar med gissar jag?

thestrut skrev:
TACK! Precis vad jag ville höra! att någon gjort det och att det fungerar!

för min del är det ju inte våtrum så något tätskikt behöver jag inte oroa mig för.

vad har du får längd på golvåsar? och vilket ccmått? 30?

Ardex S48 har jag förstått ska vara svindyrt... så får se hur man limmar det...

du har inge flytspackel ovanför dessa gipsskivor?

vad har du för slangdimension? och du har plåtar med gissar jag?
Det är inte våtrum jag har heller, bara toalett och handfat. Men tätskikt åkte dit för säkerhets skull.
Det är ett gammalt hus så cc-avståndet mellan bjälkarna är inte exakt, c:a 55 cm. Jag har lagt en regel mellan varje så det är något mindre än cc30. Längden på bjälkarna i detta lilla krypin är c:a 110 cm.
Golvvärmen är Wirsbo 20 mm med plåtar. Inget flytspackel.
Ardex är dyrt men det finns andra produkter som fungerar som skivlim också.

28 + 13 + 13 = 54mm högt

varför inte spånskiva och flytspackel.
blir samma höjd med armering och 17mm slang.

JOW skrev:
28 + 13 + 13 = 54mm högt

varför inte spånskiva och flytspackel.
blir samma höjd med armering och 17mm slang.
för att jag ska använda 20 mm slang och det blir svindyrt med 50mm flytspackel....

imported_Benno skrev:
Det är inte våtrum jag har heller, bara toalett och handfat. Men tätskikt åkte dit för säkerhets skull.
Det är ett gammalt hus så cc-avståndet mellan bjälkarna är inte exakt, c:a 55 cm. Jag har lagt en regel mellan varje så det är något mindre än cc30. Längden på bjälkarna i detta lilla krypin är c:a 110 cm.
Golvvärmen är Wirsbo 20 mm med plåtar. Inget flytspackel.
Ardex är dyrt men det finns andra produkter som fungerar som skivlim också.
okej så du har bara ca 110 cm reglar.... i mitt fall blir det i kök + matplats + hall där köket är störst med ca 450 cm spännvidd... hoppas det kommer funka ändå

thestrut skrev:
för att jag ska använda 20 mm slang och det blir svindyrt med 50mm flytspackel....
Om du skruvlimmar golvspån först så behöver du inte 50mm flytspackel, snarare 30-35mm.
Ska du dessutom få samma förstyvning i bjälklaget som armerat flytspackel ger så måste du limma gipsen med tex Ardex S48 och då är du uppe i samma pengar.

Gabbe1 skrev:
Om du skruvlimmar golvspån först så behöver du inte 50mm flytspackel, snarare 30-35mm.
Ska du dessutom få samma förstyvning i bjälklaget som armerat flytspackel ger så måste du limma gipsen med tex Ardex S48 och då är du uppe i samma pengar.
nog med förslag ;)

jag uppskattar såklart alla infallsvinklar men jag har nog redan frångått tanken på flytspackel, dyrt, inget jag kanske klarar av själv, slangen måste fixeras,
iof så sparar man ju in golvplåten som är relativt dyr men :/ ju mer man frågar desto oklarare blir det haha :)

jag fortsätter nog ändå med tanken som jag startat tråden med... finns några nackdelar med det?

Om du kör flytspackel behöver du inte kortla bjälklaget (förutsätter cc60), du slipper värmespridarplåtarna, du slipper (risken) skruva i slangen.

Men, nog med förslag var det.

Din metod kommer att fungera, men krånglig (min åsikt).
Och eftersom det inte är våtrum är risken enbart sprickor i klinker/fog och inte fuktskada (om du inte skruvar i slangen dvs :D).

thestrut skrev:

sedan klinkers på detta
Jag kör så men med 22x120mm glespanel (för då blir cc-avståndet rätt direkt för 20mm slang, med 30mm mellan planken). 28 behövs således inte om du har ont om höjd.....

Minns jag rätt skruvade jag inte heller lager nr2, det limmades endast med s48.

Detta har funkat här hemma i tio år.

Idag skulle jag överväga att flytspackla istället för att lägga gips, men jag gissar att kostnaden skulle avskräcka även nu.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Tack för ett till svar som tyder på att det kan fungera,

Mathiass vilket cc samt hur långa är dina bjälkar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.