Jag har en billig skitkamin som förra ägaren installerade i källaren. Eftersom den är i plåt så blir det väldigt varmt i rummet vid eldning, och därefter inte fullt så varmt 
Kan jag mura in kaminen i ett lager tegelbeklädnad på sidorna och baksidan, eller kommer det leda till tråkigheter av något slag?
Kan jag mura in kaminen i ett lager tegelbeklädnad på sidorna och baksidan, eller kommer det leda till tråkigheter av något slag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle man kunna mura en tegelbeklädnad och lämna en spalt på några cm mellan teglet och kaminen. Sen använda en fläkt (eller självkonvektion) som blåser luft genom denna spalt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Byt till en bättre kamin i stället...att mura in en billig plåtkamin tror jag inte är värt besväret ens....
Jo, jag hade vissa misstankar om att något sådant skulle kunna hända.MaxPax skrev:
Har en alternativ idé att skaffa en "gammal" vattenmantlad kökspanna eftersom resterna av ett vedeldat system redan finns med expansionskärl, rör m.m. Det kanske är säkrare.
Den kostar i nypris 2995:- och är bland det billigare. Du har modellen med en bit täljsten och det finns även utan. Jag har sett bild på en som la värmande sten i utrymmet ovanpå täljstenen efter kanterna samt la sten i vedutrymmet under också. Det är väl det enda du kan göra med denna typ av kamin för att behålla värmen lite mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden