Jag har en billig skitkamin som förra ägaren installerade i källaren. Eftersom den är i plåt så blir det väldigt varmt i rummet vid eldning, och därefter inte fullt så varmt :)

Kan jag mura in kaminen i ett lager tegelbeklädnad på sidorna och baksidan, eller kommer det leda till tråkigheter av något slag?
2141905A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Risken är väl att kaminen i sig blir för varm och blir söndereldad. Den är designad för att bli konstant avkyld av den omgivande luft som i samma stund blir uppvärmd.

Kanske skulle man kunna mura en tegelbeklädnad och lämna en spalt på några cm mellan teglet och kaminen. Sen använda en fläkt (eller självkonvektion) som blåser luft genom denna spalt.

Byt till en bättre kamin i stället...att mura in en billig plåtkamin tror jag inte är värt besväret ens....

MaxPax skrev:
Risken är väl att kaminen i sig blir för varm och blir söndereldad. Den är designad för att bli konstant avkyld av den omgivande luft som i samma stund blir uppvärmd.
Jo, jag hade vissa misstankar om att något sådant skulle kunna hända.

Har en alternativ idé att skaffa en "gammal" vattenmantlad kökspanna eftersom resterna av ett vedeldat system redan finns med expansionskärl, rör m.m. Det kanske är säkrare.

Den kostar i nypris 2995:- och är bland det billigare. Du har modellen med en bit täljsten och det finns även utan. Jag har sett bild på en som la värmande sten i utrymmet ovanpå täljstenen efter kanterna samt la sten i vedutrymmet under också. Det är väl det enda du kan göra med denna typ av kamin för att behålla värmen lite mer.

Nej, jag har modellen utan täljsten.

Den tanken har slagit mig också, men jag tror det bästa är att byta ut den mot något bättre när jag eldat sönder den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.