En stilla undran...
Om man har ett hus med frånluftsventilation bestämmer väl fläkten i det systemet hur mycket kall luft som sugs in. Spelar det så stor roll om den kalla luften kommer in via en dålig tätningslist i fönstret eller i ventilen ovanför detsamma? Spelar det ens roll om det drar från golvet vid dåligt tätad ytterdörr annat än för komforten?
Energideklarationen sa att jag skulle spara en tusenlapp per år ungefär och jag har pliktskyldigast bytt och tätat :) men egentligen är jag skeptisk.
Övertyga mig gärna att det var lönt mödan.

Energideklarationen säger nästan alltid att man skall byta tätningslister!:)

Om listerna är mycket dåliga eller saknas, samt att man upplever att det drar kallt och känns obehagligt, kan nya lister göra både besparingar och bidra till ett bättre inomhusklimat.

Men behöver du tex 100 kubik ny luft in, för att dra ut 100 kubik gammal och dina tätlister fixar det, då är det knappast lönt att byta till nya. Däremot är det lättare att styra ventilationen om alla fönster och dörrar är täta och ny luft enbart kommer in genom ventilhål.

Mekanisk ventilation utesluter inte självdrag. Om det blåser mot ett dåligt tätat fönster kommer det lätt in kalluft. Samma mängd luft måste förstås ut någon annanstans. Exempelvis genom ett annat dåligt tätat fönster. Hur mycket man sparar på att byta lister är givetvis mycket svårt både att beräkna och att mäta, men vist blir det en besparing. Om det bara var ventilationsfläkten som bestämde flödet skulle man kunna öppna fönstret utan att det blev kallare inomhus.

Jo, men om man bara har lite glipor så att fläkten fortfarande skapar ett litet undertryck borde det mest vara en komfortfråga?
Jag har tätat lite under vintern och nu märker jag att det drar från några av eldosorna som sitter mot yttervägg :(.
Det är inget installationsskikt bakom gipsen så ångspärren lär vara riven där så att det kan dra lite.
Är det inte det ena så är det det andra, som flickan sa när hon blödde näsblod.

Ska nog hur som helst se över hur mina spaltventiler mår där jag vill ha in luften. Några av dem har riktigt smutsiga filter.

Jag tror att varje otäthet i huset gör ventilationen mindre precis och mer beroende av yttre förhållanden. Att ventilationen är mer beroende av yttre förhållanden innebär oftast att man får mer ventilation när man inte behöver det. Nämligen när det är kallt och / eller blåsigt ute. Springorna vid fönstren är en del av det. Otäthet i hörnet mellan tak och vägg så att det läcker upp på vinden är en annan. Otillräcklig drevning så att luft läcker vid sidan av fönsterkarmarna är en tredje. Drag vid eldosor en fjärde. Att det finns många otätheter innebär att det inte gör underverk att täta en, men det innebär inte att varje enskild är betydelselös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.