Många installationer från första halvan av 1900-talet är gjorda så. Jag tror inte man har gjort så för att det är kul att dra rör, utan man visste nog vad man höll på med och varför.

Sen kom den elektriska cirkulationspumpen och man började dra tunnare rör den mest praktiska vägen istället..

I mitt hus från 1940 var det i alla fall inte så.
Det finns möjligen en anledning: Från pannan bör det finnas en viss längd vertikalt rör så att circulationen kommer igån innan den avböjer horisontellt. I ettplanshus är det kanske svårt att uppnå.
Bara för att man gjorde si eller så under ett antal decennier behöver inte betyda att det var bra eller ens motiverat. Mycket görs på oreflekterad tradition. Typ krypgrund.
Så jag köper fortfarande inte riktigt vitsen med denna rördragning.

Jag ska byta ut värmesystemet från 1 till 2 rör. Är det möjligt att använda de gamla radiatorerna? Jag är medveten om att det förmodligen smartast att byta allt på samma gång men det jag undrar över är om det finns någon teknisk skillnad på radiatorer till 1 och 2 rörsystem.

• Radiator med termostatventil och två rör mot en vägg, synlig golvlist och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.