581 läst ·
4 svar
581 läst
4 svar
Fläktkonvektor istället för radiator i sovrum?
Hej, liten kontext nedan,
Vi har konverterat från direktverkande el till vattenburen värme (sjövärme) och även installerat en ftx.
Värmepumpen sitter i garaget, ca 30m från huset så har dragit in en värmekulvert.
Har alltså ingen möjlighet att dra in frikyla.
Eftersom värmen är ”avstängd” på sommarhalvåret har vi nytta av en fläktkonvektor för att kyla luften i sovrummet på ovanvåningen? Eller blir kyleffekten obefintlig?
Alternativet är att sätta en vanlig radiator för värme på vintern.
Luft luft är inte ett alternativ, utan alternativet är isåfall en mindre AC enhet.
Kommer också titta på att investera i markiser för att hålla solen borta inför nästa sommar
Tack
Vi har konverterat från direktverkande el till vattenburen värme (sjövärme) och även installerat en ftx.
Värmepumpen sitter i garaget, ca 30m från huset så har dragit in en värmekulvert.
Har alltså ingen möjlighet att dra in frikyla.
Eftersom värmen är ”avstängd” på sommarhalvåret har vi nytta av en fläktkonvektor för att kyla luften i sovrummet på ovanvåningen? Eller blir kyleffekten obefintlig?
Alternativet är att sätta en vanlig radiator för värme på vintern.
Luft luft är inte ett alternativ, utan alternativet är isåfall en mindre AC enhet.
Kommer också titta på att investera i markiser för att hålla solen borta inför nästa sommar
Tack
Hur menar du, har du inte frikyla så kommer ju en fläktkonvektor att bara att fungera som en fläkt. Den kyler ju inte.
Även om en fläktkonvekektor är tyst så låter den. Jag hade definitvt undvikti att sätta en i ett sovrum.Der är heller inte en vacker sak att titta på.
En mindre AC sommartid låter som det mest praktiska.
Även om en fläktkonvekektor är tyst så låter den. Jag hade definitvt undvikti att sätta en i ett sovrum.Der är heller inte en vacker sak att titta på.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, jag hade förstått det som att värmeledningen värmer/kyler flänsarna som luften går igenom, om värmeledningen håller ~20grader blir väl ändå luften sval?mexitegel skrev:
Hur menar du, har du inte frikyla så kommer ju en fläktkonvektor att bara att fungera som en fläkt. Den kyler ju inte.
Men förstår notisen om ljud. Får fila mer på hur jag ska göra för sommaren vart olidlig när det vart >26grader när man skulle gå och lägga sig
Var tänker du att värmeenergin som tas upp från rumsluften i fläktkonvektorn avlämnas någonstans om du inte har något som kyler värmevattnet? Det den möjligen gör är utjämna temperaturen i huset i såfall.
Lite generellt.P Pallar skrev:
Steg1 är att stänga värmen ute, alltså markiser som döljer direkta solljuset för fönsterna, ventilera vinden så att inte vinden värmer bostaden.
Men att ventilera vinden kan ge andra problem.
Ta in friskluft från norrsidan och "tryck" in i "bra rummen" (tex sovrummen), suga ut luft från "dåliga rummen" (tex kök, badrum).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden