Har fått min beg. elpanna monterad i väntan på en LVVP och vattnet kopplades in till den igår, lugn... det handlar inte om vattnet 
Den tänder de röda LED dioderna för att visa att den aktiverar de olika effektstegen allt från 1.9kW till ~13kW totalt men varken min Shelly 3PM som är kopplad till pannan eller Tibber Pulse visar att något drar den effekten.
Behöver tips från er hur jag smidigast kontrollmäter så att allt verkar fungera, reläerna där uppe är ju för de olika effektstegen men mellan vilka ska jag mäta för att se så det verkligen går ut spänning?
Pannan är en elomin 3 och manualen finns här för referens: https://varmebaronen.se/content/uploads/24/01/elominiiiubcu240118fw7e-103.pdf
Den tänder de röda LED dioderna för att visa att den aktiverar de olika effektstegen allt från 1.9kW till ~13kW totalt men varken min Shelly 3PM som är kopplad till pannan eller Tibber Pulse visar att något drar den effekten.
Behöver tips från er hur jag smidigast kontrollmäter så att allt verkar fungera, reläerna där uppe är ju för de olika effektstegen men mellan vilka ska jag mäta för att se så det verkligen går ut spänning?
Pannan är en elomin 3 och manualen finns här för referens: https://varmebaronen.se/content/uploads/24/01/elominiiiubcu240118fw7e-103.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
En tångamperemätare är nu äntligen bra att ha 👍
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Var långsam och ha kontroll på var du har dina fingrar bara =)
Äger numera en tångampere mätare som dessutom fungerar som multimeter vilket känns bra.
Problemet med pannan var inte kretskortet utan termostaten på överhettningsskyddet, jag fick vrida upp det till 80 innan pannan slog till, sedan slog den ifrån efter en stund igen...
Någon som är bra på termostater och/eller överhettningsskydd?
Problemet med pannan var inte kretskortet utan termostaten på överhettningsskyddet, jag fick vrida upp det till 80 innan pannan slog till, sedan slog den ifrån efter en stund igen...
Någon som är bra på termostater och/eller överhettningsskydd?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Först har du jordfelsbrytare som pannan ligger på. Du ska stänga av pannan så den kyls ner en del, med brytaren på väggen. Efter någon timma så ställer du ner tempen på pannan till ca 25. Inga lampor lyser då, Med tångampermätaren mäter du på en kabelarna som är kopplat till kortet, tex från vänster, det är två svarta där och det räcker att mäta på den ena. Sen gör du lika med dom till höger. Detta för att säkerställa så inget av dom vita reläna har svetsat, det händer i bland att dom svetsat och ger spänning till elptronen och värmer tills överhettningsskyddet löser ut.
Börja där och kom tillbaka.
Börja där och kom tillbaka.
Yup, gjort det nu och alla visar 0A när ingen lampa lyser. När jag nollställt ÖHS och steg 1 tänds t.ex. så mäter jag ca 2A där men fortfarande 0 på de andra som det skall vara.J jonaserik skrev:Först har du jordfelsbrytare som pannan ligger på. Du ska stänga av pannan så den kyls ner en del, med brytaren på väggen. Efter någon timma så ställer du ner tempen på pannan till ca 25. Inga lampor lyser då, Med tångampermätaren mäter du på en kabelarna som är kopplat till kortet, tex från vänster, det är två svarta där och det räcker att mäta på den ena. Sen gör du lika med dom till höger. Detta för att säkerställa så inget av dom vita reläna har svetsat, det händer i bland att dom svetsat och ger spänning till elptronen och värmer tills överhettningsskyddet löser ut.
Börja där och kom tillbaka.
Får den att fungera ett par timmar i taget nu då jag höjde min temp till 30, annars slog den aldrig till, max ligger ca 50º. Den startar kör med steg 1 (1,9kW) tills den är 40º och då slår den av det steget tills den sjunker ned igen. Efter ett par timmar löser överhettningsskyddet ut utan anledning dock och den börjar öka på alla stegen eftersom den aldrig når till sin max temp. Jag stänger av elementen och väntar tills alla är av, nollar överhettningsskyddet och startar dem igen!
Eftersom jag måste vrida termostaten på överhettningsskyddet till 90º och den slår av vid typ 80º så tror ju den av någon anledning att pannan är så varm fastän den bara är rumstemp. Misstänker att jag måste byta den delen men tänkte om det gick att "motionera" upp den så den fattar rätt temp igen
Är det säkert att pannan värmer när ÖHS har löst, ÖHS ( 26 ) ligger och bryter 2 faser om jag ser rätt och det är andra sidan på varje slinga i patronen. Reläna 20, 21 . 22 kopplar in den andra sidan med spänning för varje steg som kopplas in. Det är kanske bara en patron, med 9 st anslutningar. Från 26 går det tampar till patronen.N Naesstrom skrev:
Har du mätit patronen så att det inte är hål/spricka i någon del. DEt görs med att tamparna på patronen tas bort. Ta foto på hur dom sitter, är lite olika färger så ska inte vara något problem.
Ta ett foto först på patronen, lite i närbild och lägg upp här. Innan du börjar mäta.
Nej om ÖHS har löst ut värmer den inget alls, delen med 24, 25 & 26 är varmvattenberedaren och en helt separat del egentligen förutom 4 som är huvudbrytaren.J jonaserik skrev:Är det säkert att pannan värmer när ÖHS har löst, ÖHS ( 26 ) ligger och bryter 2 faser om jag ser rätt och det är andra sidan på varje slinga i patronen. Reläna 20, 21 . 22 kopplar in den andra sidan med spänning för varje steg som kopplas in. Det är kanske bara en patron, med 9 st anslutningar. Från 26 går det tampar till patronen.
Har du mätit patronen så att det inte är hål/spricka i någon del. DEt görs med att tamparna på patronen tas bort. Ta foto på hur dom sitter, är lite olika färger så ska inte vara något problem.
Ta ett foto först på patronen, lite i närbild och lägg upp här. Innan du börjar mäta.
ÖHS till pannan är nummer 5m patronen är nr23 och anslutningarna är 20, 21 & 22
Menar du fysiskt hål så ja det har vi kollat, vi trycksatte den till 2bar över en helg och det förändrades inte!
ÖHS har ju 2 sonder, den ena sitter på returen och den andra sitter troligtvis i patronen, jag har inte hittat exakt var ännu
OK hade inte numreringen på dom. VVB finns i pannan och är separat drift på.N Naesstrom skrev:Nej om ÖHS har löst ut värmer den inget alls, delen med 24, 25 & 26 är varmvattenberedaren och en helt separat del egentligen förutom 4 som är huvudbrytaren.
ÖHS till pannan är nummer 5m patronen är nr23 och anslutningarna är 20, 21 & 22
Menar du fysiskt hål så ja det har vi kollat, vi trycksatte den till 2bar över en helg och det förändrades inte!
ÖHS har ju 2 sonder, den ena sitter på returen och den andra sitter troligtvis i patronen, jag har inte hittat exakt var ännu![]()
Den patronkopplingen är lite lurig, det ligger en konstant spänning ( L1 ) på dom som är omärkta med nummer. Troligtvis kanske en svart grövre kabel. Så om du mäter på L1 och fortsätter mäta över ÖHS och sedan på patronen. Om du kikar på schemat så är det som små element som går ut från centrumpunkt md bara en ring och en prick i. Där ligger det alltid spänning på, oavsett om ingen lysdiod lyser för drift.
Har var det, är det jordfelsbrytare för pannan
Japp, jordfelsbrytare kopplade till den!J jonaserik skrev:OK hade inte numreringen på dom. VVB finns i pannan och är separat drift på.
Den patronkopplingen är lite lurig, det ligger en konstant spänning ( L1 ) på dom som är omärkta med nummer. Troligtvis kanske en svart grövre kabel. Så om du mäter på L1 och fortsätter mäta över ÖHS och sedan på patronen. Om du kikar på schemat så är det som små element som går ut från centrumpunkt md bara en ring och en prick i. Där ligger det alltid spänning på, oavsett om ingen lysdiod lyser för drift.
Har var det, är det jordfelsbrytare för pannan
Ska se, jag måste ta loss plåten som kretskortet sitter på för att se patronen bakom, återkommer med bilder!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


