Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ingen tilläggsisolering förutom på vinden där jag har lagt ca 15 cm extra över halva huset.

Väggarna är totalt 13 cm tjocka.. byggda en annan tid när oljan var billig.
Ja originalvägg är inte mycket att hänga i gran. Mitt dilemma är att man inte snålat men inte tyvärr brytt sig om att plocka ner eternitfasad och eternittak utan bara byggt på plåt över och sen träfasad +extra isolering.

D Davspa skrev:
Ja originalvägg är inte mycket att hänga i gran. Mitt dilemma är att man inte snålat men inte tyvärr brytt sig om att plocka ner eternitfasad och eternittak utan bara byggt på plåt över och sen träfasad +extra isolering.
Då har du nog en fasad som kan hålla i många år. Men klart med att isolera extra är inte fel, även om dom inte har tagit ner fattiglapparna som är det bästa som finns. Är bara lite dåligt med isolering bakom och för det mesta med glasull. Håller i minst 100 år. Synd bara med trä på utsidan, som måste underhållas med jämna tidsintervaller. Däremot taket kan bli dåligt och måste kanske bytas ut. Men brukar hålla länge om det inte krackilerar i ytan.
Så det med att hänga i julgranen, är nog lite att ta i.

J jonaserik skrev:
Då har du nog en fasad som kan hålla i många år. Men klart med att isolera extra är inte fel, även om dom inte har tagit ner fattiglapparna som är det bästa som finns. Är bara lite dåligt med isolering bakom och för det mesta med glasull. Håller i minst 100 år. Synd bara med trä på utsidan, som måste underhållas med jämna tidsintervaller. Däremot taket kan bli dåligt och måste kanske bytas ut. Men brukar hålla länge om det inte krackilerar i ytan.
Så det med att hänga i julgranen, är nog lite att ta i.
Jo det var väl det besiktningsmannen menade på med att vi skulle vara glada för hur det är byggt. Men taket ryker både eternit och plåt i samma veva, får inte sätta solceller annars.

Jag ska byta ut värmesystemet från 1 till 2 rör. Är det möjligt att använda de gamla radiatorerna? Jag är medveten om att det förmodligen smartast att byta allt på samma gång men det jag undrar över är om det finns någon teknisk skillnad på radiatorer till 1 och 2 rörsystem.

• Radiator med två rör och termostatventil på trägolv, del av diskussion om byte från ett- till tvårörssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska använda en värmepump för att värma radiatorvattnet så är det intressant att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid den lägsta utetemperaturen som förekommer på orten. Jag har bytt alla radiatorer i vårt hus för att gå från högtemperatursystem till lågtemperatursystem med som högst 45 grader C till radiatorerna.

Enrörsystem eller tvårörsystem avgörs av kopplet d v s det är samma radiatorer som används i båda fallen. Ditt enrörsystem har nog en strypning i röret mellan mellan de två rören till och från radiatorn. Jag har ingen erfarenhet av den versionen men har läst några få gånger om att det har varit problem med den lösningen. Minns nu inte vad problemet var.

Vad är orsaken till att du ska byta allt?

Edit: termostaten ser ny ut. Samma modell som jag valde för två år sedan när jag byggde om här.

Det har använts bvp till systemet de senaste 40 åren och det har tydligen funkat bra.

De problemen som du läst om försvinner väl om man byter rören hela vägen fram till radiatorn?

Rören är från 1965. De håller säkert ett tag till men jag tänkte göra om alla ytskikt och vill passa på så att man inte har det ogjort i framtiden. T.ex så går ju inte golvet hela vägen ut till väggen vilket jag tänkt åtgärda nu. De nya 2 rörssystemet ska gå rakt ner genom golvet och gå längs källartaket.

Termostaterna byttes förra året av förra ägaren. De har jag tänkt behålla i det nya systemet. Som jag förstår det borde det inte vara några problem att återanvända dem?

Om de befintliga radiatorerna är i bra skick så gissar jag att det går bra att behålla dessa. Gamla radiatorer kan ibland rosta och börja läcka men det skulle synas i så fall. Jag känner inte igen radiatorn på bilden men det finns flera här på forumet som är väldigt bra på att identifiera VVS-komponenter. Det kan ju vara intressant att veta vad man har. När man vet typ av radiatorer så brukar det gå att hitta dokumentation.

Du behöver veta vad det är för gängor på radiatorerna. Termostaten som är av typ Purmo MMA Evosense finns med två olika gängor så du måste välja rätt ventil för att återanvända dessa. Du behöver ha injusteringsventiler på returerna på samtliga radiatorer och dessa behöver justeras in så att alla radiatorerna ger rätt värmeeffekt. I ett korrekt dimensionerat ettrörsystem så är radiatorerna succesivt större och större ju längre bort på varje slinga man kommer. Det medför att alla utom den första i respetive befintliga ettrörslingor kommer att vara lite överdimensionerade men det löser du med injusteringen.

https://www.purmo.com/sv-SE/Produkt...ring/termostater/termostat/termostat-evosense

Tack för bra svar. Planen är att riva befintigt system, måla om och hänga upp radiatorena efter ytskiktsrenovering, borra alla hål ner till källarn och sen låta en firma sköta inkopplingen. Antar att de kommer ha koll på gängor och injusteringsventiler.

Vet du hur man bäst förvarar radiatorer som man ska återanvända? Fylla med vatten och någon typ av rostskyddsvätska? Torka ur helt och låta stå tomma?

Jag vet tyvärr inte hur man bäst undviker att radiatorerna rostar invändigt. Jag skulle nog försöka blåsa ur radiatorerna med en varmluftpistol.

Man ska absolut inte använda något medel som kan innehålla mineralolja. Orsaken är att det i t ex ventiler och gummiblåsan i expansionskärl kan förekomma gummi av typ EPDM. EPDM löses upp av mineralolja.

Utan bra referenser skulle jag inte våga anlita en VVS-firma för att installera något som syns. Att det ser ut som ett ormbo vid en bergvärmepump har mindre betydelse då de brukar vara gömda i någon skrubb eller hörn av garaget. Det finns några riktiga skräckexempel på hur illa det kan gå med radiatorinstallationer bl a här på forumet. Jag har en kollega som lät installera ett nytt vattenbaserat värmesystem i ett gammalt hus. Det gick åt tre VVS-firmor innan det fungerade. Den tredje firman fick bl a vända på flera radiatorer då flödet gick åt fel håll. Synliga fula kopplingar och märkliga rörkrökar finns det gott om. Min egen installation tog mycket tid men blev väldigt bra och billig.

Motsatsen finns såklart också men de lyckade fallen hör man inte så ofta om.

Du ska ju göra ett hyfsat stort jobb med att renovera radiatorerna. Det återstående jobbet med att installera rör och ventiler är nog mindre än renoveringen.

Jag kör på att torka ur dem och sen ha dem ståendes varmt.

Är benägen att hålla med dig om att det ofta blir bättre om man gör något själv. Bara tiden finns. Är väl egentligen lite sugen på att göra installationen själv men känner mig lite osäker på injusteringsventiler, luftningsventiler, rördimension etc.

Vi är flera glada amatörer här som har lärt oss det mesta som en "hobby-VVS-are" behöver kunna. Det finns några "riktiga" VVS-are här också som gärna hjälper till. Allt som är svårt blir enkelt när man har lärt sig grunderna och praktiserat lite lagom.

Injustering går att beräkna eller göra på känn och prova sig fram eller en mix därav. Massor av information om detta finns redan på forumet och i länkar härifrån.

https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Jag föreslår att du börjar med Lundagrossistens VVS-kunskap.

Tack för hjälpen. Vi får se var det landar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.